Skateboard i världsklass: Skate Malmö Street 17-19 augusti. Pressträff 16 augusti 15.00.

Världens mest jämställda skateboardarrangemang utvecklar gränslandet mellan arkitektur, skulptur och skateboardåkning.

Skate Malmö Street erbjuder en möjlighet att följa med när skatare från hela världen utforskar gränslandet mellan skateboardåkning och arkitektur. Helgen den 17-19 augusti bjuder Malmös skatare till åkning på fem olika platser i staden. Följ med när X-Games vinnare och världsstjärnor utforskar Malmö på fyra hjul. Traditionsenligt avrundas helgen på Konsthallstorget.

Helgen inleds med Källan Open -en skateintervention på Möllevångstorget i samarbete med Malmöföretaget Polar Skate Co. En tillfällig vägavspärrning möjliggör en improviserad och tillfällig åkyta. Arrangemanget följs av världspremiär för Polars film We Blew It at Some Point på Moriska paviljongen.

För lördagens arrangemang Three Spots har tre arkitekter med skateboardanknytning designat åkningsanpassade installationer utifrån varsin plats i Malmö. Deras uppdrag: att genom funktionell form höja platsens attraktionskraft och bidra till stadslivet.

Alexis Sablone, Søren Nordal Enevoldsen och Rich Holland har skapat installationer för respektive Värnhemstorget, Nobeltorget och taket på Södervärns parkeringshus. Under helgen mellan kl. 13-16 finns det tillfälle att möta arkitekterna och höra om deras arbete och tankar.

Under dagen gästas installationerna kontinuerligt av olika skateboardlag som tävlar i att skapa videoklipp med bästa möjliga åkning. Alla platser är aktiva för åkning mellan kl. 12-18. Processen följs givetvis bäst på plats, så ta cykeln och upptäck Malmö från ett skateperspektiv. Färdiga filmer följs på #skatemalmostreet2018.

Helgen avslutas traditionsenligt på Konsthallstorget och Svampen Session. Dagen bjuder på lagutmaningar och sommarspel. En tillfällig skateyta som i sommar gästat Lindängeskolan finns på plats och öppnar för livliga tävlingar.

Skate Malmö Street har snabbt etablerats som världens kanske enda jämställda skatearrangemangdär män, kvinnor och icke-binära prioriteras lika. (Sett utifrån budget, antal inbjudna åkare, schemaläggning och tävlingsformat.) Med X-Games vinnare och ett brett urval av världsstjärnor utlovas skateboardåkning i världsklass.

Vad: En helg av skateboardåkning i Malmös stadsmiljöer.

Var och när?
Fredag: Nobeltorget (Simrishamnsgatan/Ängelholmsgatan) 17-21
Lördag: Värnhemstorget, Nobeltorget och taket på Södervärns parkeringshus. Arrangemangen pågår samtidigt. 12-18.
Söndag: Konsthallstorget 12-18.

Pressträff
Press inbjuds till Värnhemstorget den 16 augusti kl. 15.00 där Gustav Svanborg Edén, Malmö stads skateboardsamordnare, Alexis Sablone och Rich Holland finns på plats. Flera av åkarna finns även representerade.

Kontakt:
Gustav Svanborg Edén, skateboardsamordnare Malmö stad, 072-3252623