Skateboardåkning bidrar till utvecklingen av Värnhemstorget och Konsthallstorget som aktiva mötesplatser.

Fredagen den 8 maj kl. 15.30 finns Gustav Svanborg Edén, skateansvarig på gatukontoret, skateveteranen John Dahlquist och Malmös senaste stjärnskott Oskar Rozenberg Hallberg på plats på Värnhemstorget för att svara på frågor kring Malmö stads arbete med skateboard och årets skateboardtävlingar. Då kan man även se hur  Malmös nya skateboardanpassade bänkar används. Efter tävlingen, Back to Värnhem, 29-30 maj, kommer bänkarna att flyttas till Konsthallstorget, som har blivit en populär plats för streetskating.

Skatebänkar i granit
De nya bänkarna är utformade för att fungera både att sitta och skatas på. – När skatare hoppar utför trappor och kasar på kanter kan detta medföra slitage eftersom materialen inte är anpassade för detta. Om man däremot använder hållbara material som granit undviker man det problemet, säger Gustav Svanborg Edén som är ansvarig för gatukontorets skateboardsverksamhet.

Skateboard bidrar till en levande stad
– Gatukontoret arbetar för ett Malmö där man hellre är ute än inne, och skateboardåkare älskar att vara utomhus, vara aktiva och röra sig runt i staden. De hjälper helt enkelt Malmö vara en levande stad, menar Gustav Svanborg Edén.

Efter tävlingen, Back to Värnhem, kommer bänkarna att flyttas till Konsthallstorget, som har blivit en populär plats för streetskating, och som därför får bänkar som tål skateboardåkning.– Både Konsthallstorget och Värnhemstorget mår bra av att vara aktiva mötesplatser för ungdomar och skateboardåkningen hjälper till att skapa detta.

Back to Värnhem, tävling i streetskate
I skatetävlingen Back to Värnhem kommer vi se att se Malmös skatare tillsammans med Europas streetskatingelit. Tävlingen är gratis och öppen för alla. Juniorer, tjejer och professionella tävlar sida vid sida om en vinst på 30 000 kr.

Fredag 29 Maj: Öppet kval för juniorer och professionella kl. 16.00

Lördag 30 Maj: Finaler Juniorer, tjejer och Pro/Am kl. 13.00 - 19.00. Best trick kl. 19.00-20.00

Länk till film

Se hur några av Malmös vassaste skateboardåkare mästrar de nya granitbänkarna. http://skatemalmo.se/2015/05/spot-varnhemstorget-2/