Skaterymdskepp landar på Konsthallstorget!

Skaterymdskepp landar på Konsthallstorget!

Pressen hälsas välkommen på pressträff på fredag, den 10 juni klockan 15.00, på Konsthallstorget.

Under Malmö Konsthalls utställning med William Scott (11 juni –4 september 2022) landar rymdskepp från en alternativ -skateboarddimension på Konsthallstorget. Elever från Bryggeriets gymnasium har i samarbete med Malmö Konsthall tagit inspiration från Scotts arbete med att skapa förbättrade versioner av världen där vardag och fantasi delar verklighet. Nu tar elevernas utopiska former plats på Konsthallstorget.

Andraårseleverna Marvin Ekemo Fonnes och Vilma Stål har skapat rymdskepp inspirerade av skateboardfunktionalitet och arkitektur. Det första som landar är Marvins och den 11 juni firas denna kosmiska händelse med skateboarduppvisningar från Bryggeriets elever och fri åkning.

På pressträffen närvarar eleverna Marvin och Vilma och skateboardsamordnaren för Malmö Stad Gustav Svanborg Edén.

Vad?

Skateboardanpassade skulpturer av rymdskepp tar plats på Konsthallstorget.

När?

I samband med att den första skulpturen placeras på torget den 11 juni arrangeras en uppvisning med elever från Bryggeriets Gymnasium kl 16-18.

Kontakt:

Gustav Svanborg Edén, Malmö stad, fastighets och Gatukontoret: gustav.eden@malmo.se, 0723252623

Angela Cesarec, Malmö Konsthall: angela.cesarec@malmo.se

Andreas Johansson, Bryggeriets Gymnasium: andreas.johansson@bryggerietsgymnasium.se

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411