Skattjakt på nya skateskulpturer i Malmö – och i Bordeaux

Pressträff: idag, fredag 11 juni klockan 15.00, Scaniaplattan Västra Hamnen

Bon Voyage – Utbyte av skulpturer anpassade för skateboardåkning mellan Malmö och Bordeaux: Juni-september.

Under fredagen ställs sex olika skulpturer anpassade för skateboardåkning ut i Malmö. Detsamma sker samtidigt i Bordeaux.

Bon Voyage! Är ett utbyte av skulpturserierna PLAY!och We’re All Golden som tidigare ställts ut i respektive stad. Tanken bakom skulpturerna är att de placeras ut i stadsmiljön för att bidra med både estetiska värden och skateboardfunktionalitet. PLAY! kommer på så vis öppna för Malmöbor att se bekanta platser på nya sätt, samtidigt som de kompletterar Malmös skateboardutbud under sommaren.

Malmö har sedan många år arbetat med utveckling av skateboard som en del av stadslivet, eller skateurbanism och nu hakar många andra städer på. Bon Voyage! kommer även innebära en möjlighet för städerna att utbyta erfarenheter inom skatekulturen.

-  Förutom att vi hjälper varandra att skapa nya skatemöjligheter handlar Bon Voyage! om att bygga broar. Nu får vi inte samlas och då får vi skapa möjligheter att mötas via olika medieplattformar istället. Skatarna i båda städerna kommer kunna vara med att visa sin identitet genom att filma och fota. Allt samlas i gemensamma projekt som vi tillsammans berättar för skatevärlden’ säger Gustav Svanborg Edén, skatesamordnare på fastighets och gatukontoret.

- Det är alltid något speciellt med att hitta en ny skateplats och vara först med att åka där. Därför blir första steget en skattjakt. Senare under sommaren kommer fler utmaningar via www.skatemalmo.se tillägger Gustav.

Skulpturserien PLAY! kommer placeras på olika platser i centrala Malmö på fredag, men just vilka platser det rör sig om avslöjas inte direkt. Istället blir det upp till skatarna att själva leta reda på var skulpturerna finns.

Pressträff:

Fredag 11 juni 15:00 – Scaniaplattan Västra Hamnen

Medverkande:
    Gustav Svanborg Edén, skateboardsamordnare, Malmö stad
    Nils Svensson, Föreningen Bryggeriet

Kontaktperson:

Gustav Svanborg Edén, skatesamordnare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0733-237734

Birgitta Hjertberg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, birgitta.hjertberg@malmo.se, 0709-341411

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411