SKL håller premiärmöte för ”Samling för social hållbarhet – minska skillnader i hälsa” i Malmö 21-22 september

Den 21 och 22 september står Malmö stad som värd då drygt tjugo svenska kommuner, regioner och landsting träffas på Moriskan i Malmö för att inleda ett samarbete kring social hållbarhet och minskade skillnader i hälsa.

Inbjudna till samlingen av Sveriges Kommuner och Landsting är de kommuner, landsting och regioner i Sverige som beslutat arbeta i linje med den så kallade Marmotrapporten ”Closing the gap in a generation” (WHO 2008).

Tillsammans ska deltagarna i samlingen identifiera berörda aktörer och komma fram till vad som krävs på lokal, regional och nationell nivå för att minska skillnaderna i hälsa hos befolkningen.

Från Malmö deltar bland andra ordförande och huvudsekreterare från Kommission för ett socialt hållbart Malmö, som arbetar med uppdraget från kommunstyrelsen att ta fram vetenskapligt underbyggda strategier för att minska skillnader i hälsa i Malmö.

– Det är glädjande att SKL:s initiativ att skapa ett nätverk för att minska den ökande ojämlikheten i hälsa har fått med många kommuner och regioner. Kunskapen finns och nu gäller det att omsätta kunskapen i praktisk handling, säger Sven-Olof Isacsson, professor emeritus i socialmedicin och ordförande i Malmökommissionen.

Kontakt:
Frida Leander, kommunikatör Malmökommissionen