Skogens Dag i Torups rekreationsområde

På Skogens dag i Bokskogen söndag 6 september kl 10-15 får besökare i alla åldrar lära sig mer om skogen och vad man kan göra där.

"Växthuseffekten motverkas genom trädens fantastiska förmåga att ta upp koldioxid ur luften. Kolet lagras i träden och marken och har så gjorts från det att de första träden slog rot efter istiden för cirka 10 000 år sedan. Den växande skogen och användningen av trä har en betydelsefull roll för att motverka klimatförändringen. Det är viktigt att skogsbruksåtgärderna aldrig ger avkall på god kulturmiljö- och naturvård samt bevarandet av mångfalden i skogen."
Säger Swantje Oostra från skogsstyrelsen.

För tionde året i rad arrangerar Skogsstyrelsen, Malmö stad, Statarmuseet i Skåne, Svedala kommun och ett flertal organisationer Skogens dag.

På Skogens dag får besökare i alla åldrar lära sig mer om skogen och vad man kan göra där. För att riktigt förstå och uppskatta vad skogen har att erbjuda måste man uppleva den med alla sina sinnen. Skogen har olika betydelse beroende vem man frågar. Vissa har härliga minnen från barndomen, för en del är den kuslig, medan andra förknippar skogen med jakt och friluftsliv. Oavsett vilka minnen man har är skogen öppen för alla - både djur och människor.

Skogens dag i Bokskogen
- är full av kunskap!
Du får veta mer om almsjukan och svampsjukdomar, Skånes klimatmål, förnyelsebar energi, fästingplågan, viltvård, friluftsliv, motion, historia, fågelskådning, svampar, växter, djur och skogens skötsel.

- erbjuder aktiviteter!
Kåsrally, yxkastning, hantverk, hästturer, väderverkstad, musik, sång, god och spännande mat.

- en historisk plats!
Ett historiskt möte med Karla från 1920 som berättar om skolan förr i tiden.

- samlar många entusiaster!
Ornitologer, frisksportare, orienterare, musiker, djurvänner, Länsstyrelsen, Civilförsvaret, SLU Alnarp, Malmö Museer, Naturskyddsföreningen, scouter, frilufsare m fl samt alla besökare.

Se bifogat program!

Till Torup

Torupsbussen kl 10.00, 11.30 eller 13.30 från hållplats Malmö Stadion, John Ericssons väg. Stannar därefter på Södervärn (hållplats A), Nobeltorget, Rosengårds C och V:a Skrävlinge (Amiralsgatan).

Skånetrafiken
142: kl 10.03 från Södervärn

Klimatsmartvandring: Vandra tillsammans med STF Skånekretsen Sydväst kl 9.00, vandringen utgår från Malmö stadsbuss nr 5 ändhållplats, Kvarnby Golfbana. De som vandrar med bjuds på gratis buss åter till Malmö.

Kontakt:
Skogsstyrelsen: Swantje Oostra, tel 0413-294 87