Släck ljuset en timme på lördag!

För att uppmärksamma klimatförstöringen och energislöseriet deltar Malmö för fjärde året i rad i Earth Hour på lördag, som är en världsomspännande manifestation. Mellan klockan 20:30 och 21:30 kommer Hyllie Vattentorn och Gustav Adolfs torg att släckas ned och Malmöborna uppmanas att göra samma sak hemma.

Över hundra länder jorden runt kommer att delta i manifestationen som anordnas av Världsnaturfonden WWF. I Sverige kommer ett flertal kommuner, företag, organisationer och skolor engagera sig för miljön genom att trycka på strömbrytaren.

– Malmö utsågs förra året till världens första Earth Hour Capital. Det betyder att vi har ett rykte att leva upp till och jag uppmanar alla Malmöbor att anta utmaningen och släcka ljuset en timme på lördag, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Men vår allra största utmaning är ändå miljön och jag hoppas att så många som möjligt tar ställning i klimatfrågan och släcker ljuset, säger han.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Åsa Waldemarsson, pressekreterare, 040-34 11 06

Presskontakt Malmö stads presstjänst för journalister Öppen vardagar kl. 8-17 samt vid akuta frågor, till exempel vid en allvarlig händelse som inte kan vänta till nästa vardag, vardagar kl. 17-20 och helger kl. 8-20. 040-341150
Alma Tabak