Slottskafé  i Torup!

Slottskafé i Torup!

Efter flera års återuppbyggnad av Stallarna i Torup fylls nu byggnaderna av liv och aktivitet igen. Till helgen öppnar Torup Slottskafé med inspiration av Kryddor från Rosengård.

2006 brann stallbyggnaderna vid Torup Slott och stora delar totalförstördes. Efter flera år av restaurering står nu byggnaderna klara. Till helgen invigs Torup Slottskafé!

Kaféet kommer att drivas av Lena och Fredrik Friblick som värnar om traktens natur och kultur. Lena Friblick är journalist och författare och står bl.a. bakom Kryddor från Rosengård.

- Vi kommer att servera lokalproducerad och ekologisk mat med inspiration från hela världen. Det blir kryddor och bakverk på recept från Mellanöstern, stenugnsbakat bröd från trakten och nygräddade våfflor, säger Lena.

Torup Slottskafé kommer att ha öppet fre, lör, sön samt helgdagar 10-17.

Malmöbornas tillgång till natur var ett tungt argument när Malmö Stad 1970 förvärvade
egendomen i Torup och etablerade Torups rekreationsområde, som idag omfattar ca 400
hektar. Malmöbornas egen bokskog!

-  Att förbättra servicen är en del av Malmö stads utvecklingsplan för rekreationsområdet. Samtidigt förbereder vi en del av stallarna för ett natur- och kulturrum, säger Monica Johansson, fastighetskontoret Malmö stad.

-  Syftet med detta ”rummet” är att skapa en pedagogisk utställning om bokskogen, slottet och byn. Om det kulturarv som Torup är och om den historia detta kan berätta för den unga generationen och för nya och gamla malmöbor, om skogen, allemansrätten och vårt ansvar mot naturen, berättar Monica.

Målet är att natur- och kulturrummet ska öppna våren 2013.

Faktaruta Torup
Antalet besökare är ca 500 000 per år och fastighetskontoret har de senaste åren genomfört en utvecklingsplan som syftar till att erbjuda besökarna större mångfald i utbudet och bättre service i området. Särskilt har beaktats att förskolebarn och skolklasser från Malmö ska kunna tas emot på ett bättre sätt. T ex har en ny bussangöring anlagts, parkeringsområdena har utökats, en spontan-idrottsplan har anlagts och fler toaletter finns nu i området. Jaktpaviljongen har byggts om invändigt till ett stort uppehållsrum som kan bokas av förskola och skolklasser och försetts med en tillbyggnad med fler toaletter som service för området.

Våren 2012 kommer Torups slott att bli tillgängligt för Malmö stad. Den tidigare ägarfamiljen von Leithner, har meddelat kommunen att man avser att lämna Torup helt i maj 2012. Beslut om slottets framtida användning kommer sannolikt att dröja något eller några år. Slotter kommer att bli en självklar del i rekreationsområdet.

För mer information:
Lena Friblick:
Mobil 0709 850 665

Monica Johansson, fastighetskontoret Malmö stad
Tfn 040-34 19 16

Katarina Burle, informatör, Malmö stad
Tfn 040-34 17 57

Bildtext; Lena Friblick med sin personal. Från vänster; Lena, Nina, Nawar,Shakira, Petra och Samah.