Slottsvisning berättar om nya fynd på Torup slott

Slottsvisning berättar om nya fynd på Torup slott

Nu öppnas portarna på nytt till Torups slott för visningar sommaren 2015. Under senaste tidens renovering har stora satsningar gjorts på slottet och nya skatter har hittats.

- Efterfrågan på slottsvisningar har varit stor så det är roligt att äntligen öppna upp slottet för allmänna visningar. Fastighetskontoret har under en tid renoverat taket, sett över brandsäkerheten och inventerat biblioteket, berättar Suzanne Simonsson, koordinator på Torup.

Slottsvisningarna sker i Malmö stads egen regi med den kunniga och inspirerande guiden, Eva Roos Davidsson. Eva har mångårig erfarenhet av att guida i Torup och stor kunskap om dess historia som hon kryddar med anekdoter om alla människoöden kring slottet.

- Vi berättar om nya historier som kommit fram under inventeringen av biblioteket, bland annat har vi mer kunskap om Henriette Coyets fantastiska nätverk och samhällsengagemang. Ett fynd är de nyfunna fasadmålningarna från 1500-1600 talet på borggården där vi inlett viss restaurering och konservering med bidrag från Malmö planterings- och försköningsförening, berättar Eva Roos Davidsson.

De guidade visningarna pågår söndagar 5 juli t o m 27 september kl.12 och 13.30.

VÄLKOMMEN TILL PRESSVISNING

Måndag den 13 juli, kl. 11.00

Samling: Torup EXPO i Stallarna

För anmälan och information:

tfn; 0705-18 18 78

Under en guidad tur på Torup slott får du ta del av:

• Bibliotekets inventering och katalogisering
  • Borggården med sin historia och lite om de nyfunna dekorationsmålningarna från 1500/1600- talet.
  • Historien om den återköpta vävda 1600-tals tapeten från Flandern.
  • Sigvard Grubbes latinska sentens på stentavlan ovanför slottsporten. Översatt till hur Malmö Stad nu bevarar och förvaltar.
  • Hur Malmö förvärvade Torup, von Leithners flytt och frågan kring möblerna.
  • Matsalen som står intakt.
  • Avslutande ord om att Torup fortfarande berör så många människor, historien som fortsätter och inte stannat av.

Visningen tar ca 30 minuter

För mer info ang slottsvisningarna;

Staffan Petersson, enhetschef fastighetskontoret Malmö stad, staffan.petersson@malmo.se, tfn; 0705-18 18 78

Utsänt av: Katarina Burle, kommunikatör fastighetskontoret, Malmö stad, katarina.burle@malmo.se, tfn; 0706-34 17 10.