Foto: Apelöga

Smarta Kartan kommer till Malmö – firas med Smarta veckan

Smarta Kartan är en plattform som ska göra det lättare för Malmöbor att hitta och ta del av delningsinitiativ i staden. På Smarta Kartan listas ställen i Malmö där du kan hyra, byta, låna, ge och få. Kartan lanseras idag den 8 april.

En undersökning som miljöförvaltningen har gjort visar att Malmöborna är mycket positiva till delningsekonomi, samtidigt som många inte vet hur man gör eller vart man vänder sig ifall man skulle vara i behov av något. Åtta av tio personer i undersökningen lånar gärna istället för att köpa själv, men nästan hälften gör det ändå inte, och där kan Smarta Kartan hjälpa till.

Smarta Kartan kommer till Malmö den 8 april. Göteborg var först ut med Smarta Kartan, där den togs fram i samarbete med Göteborgs Stad och föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg.

Här i Malmö har innehållet till kartan tagits fram genom öppna träffar med Malmöborna på bland annat Rosengårds Folkets hus och Malmö Stadsbibliotek, genom så kallade map jams. Fler map jams kommer att arrangeras i maj. Det kommer också finnas möjlighet för Malmöborna att själva lägga in saker på kartan som inte kommit med i första rundan.

Upptäck Malmös delningsinitiativ under Smarta veckan
För att fira lanseringen av Smarta Kartan i Malmö anordnar miljöförvaltningen Smarta veckan, en vecka där vi uppmärksammar Malmös många delningsinitiativ.

Under veckan finns det möjlighet att hänga med på smart cykelsafari där vi besöker några av de smarta ställena på Smarta Kartan. Turerna avslutas med grillning! Det blir också Smart söndag på STPLN.

Se hela programmet på Facebook: Smarta veckan Malmö: Smarta kartan kommer till stan

Kontaktperson:
Emma Börjesson, projektledare miljöförvaltningen Malmö stad

Utskickat av Theresia Mathiasson, kommunikatör miljöförvaltningen Malmö stad

Lanseringen av Smarta Kartan i Malmö möjliggörs genom stöd från ERUF (Europeiska regionala utvecklingsfonden) och ingår i Malmö Innovationsarena, ett projekt som tillför resurser och möjligheter i pågående processer i Malmös stadsutveckling för att innovationer, koncept och metoder ska kunna testas och utvecklas. Läs mer: malmo.se/innovationsarena