Snart dags för street-dansens världselit i Malmö

Lördag 14 augusti är det dags för Official Artform på Gustav Adolfs torg i Malmö. Från eftermiddag till sen kväll kommer det att bjudas på explosiv och underhållande dans med rötter i den sanna hiphopen.

– I’m really excited to be a part of Official Artform, to see and be apart of an amazing breaking and hiphop scene here in southern part of Sweden, berättar Ken Swift, jury och konferencier under Official Artform.

Ken Swift är den som har betytt allra mest för street dance och breaking-kulturen. Han är originalmedlem i Rock Steady Crew som var med och utformade breaking som dansform och som gjorde den känd över hela världen.

Till Official Artform kommer även den nuvarande eliten som exempelvis US Allstars med medlemmar som varit med och tävlat i MTV’s Best Dance Crew. Eller Octagon Crew från Göteborg som vann Nordic Battle of the Year 2009.

Vinnande crew tar hem pris på 20 000 – winner takes it all!

Bridge Battle
Inom hiphopkulturen finns en dispyt om var hiphoppen föddes, var det i Bronx eller i Queens? Bron som binder samman de två stadsdelarna har stått som symbol för dispyten.

I år är det 10-årsjubileum för Öresundsbron och Official Artform kommer att utgöra skådeplatsen för Bridge Battle. Bridge Battle är en landskamp mellan Köpenhamns Big City Brains och de svenska mästarna De La Kings från Malmö. Landskampen kommer avgöra vem som egentligen är bäst, men är även en hyllning till den rika och levande dansscenen vi har här i Öresundsregionen.

Official Artform 14 aug, Gustav Adolfs torg, Malmö
15.00 – 23.00
Fritt inträde

Press
Det kommer finnas möjlighet att träffa Ken Swift och många andra av deltagarna från kl. 15.00 på lördagen den 14 augusti.

För mer info
www.officialartform.com
www.malmo.se/officialartform
www.facebook.com/officialartform