Social rådgivning som app i telefonen, unik tjänst lanseras i Malmö.

Social rådgivning som app i telefonen, unik tjänst lanseras i Malmö.

Soctanter på nätet finns nu som applikation för smarta telefoner. Det är den första appen i sitt slag i Sverige.

Vad kan jag göra om min före detta sambo missbrukar alkohol och vi har gemensam vårdnad om våra två barn? Hur går man till väga med barn som är out of control? Jag mår dåligt varje dag på grund av att jag har massor av problem hemma…

Varje dag får webforumet Soctanter på nätet in anonyma frågor och inlägg om alla typer av problem, både stora och små. Antalet träffar på formumet kan variera från 3000 ända upp till 50 000 vissa dagar.

– För att kunna vara en del av något mer långsiktigt och för att möta medborgarnas behov är det nödvändigt att följa med i utvecklingen när det gäller exempelvis teknik. Soctanter på nätet var från början ett sätt för socialtjänsten att vara mer tillgänglig och när tekniken nu erbjuder fler möjligheter är det viktigt att haka på, säger Therese Rikardsson, socionom och en av soctanterna på nätet.

– Viktiga frågor ska inte behöva vänta och man ska i och med appen kunna ha tillgång till ett slags informations- och kunskapsbank i sin egen ficka, fortsätter Therese Rikardsson.

Appen är kopplad till forumet och det går att ställa frågor, få svar och läsa andras inlägg via telefonen, på samma sätt som via datorn.

– Begreppet möte har med tiden kommit att bli bredare. Förr möttes man öga mot öga, därefter möttes man via telefon och sedan internet. Nu är internet i telefonen och vi kan mötas även där, säger Therese Rikardsson

– Självklart ska appen inte ersätta det personliga mötet utan snarare vara ett komplement. På samma sätt som Soctanterna tog sig ut på internet, och så småningom, med bestämda steg, in på Facebook, behövde vi ta klivet in i mobiltelefonen och där är vi nu, avslutar hon.

För att ladda ner Soctant-appen till sin pekskärmsmobil gör man följande:

Till Iphone

Gå ut på Internet via adressen:

Tryck därefter på symbolen längst ner i mitten på skärmen (en ruta med en pil i) och välj Lägg till på hemskärmen. Välj Lägg till uppe i högra hörnet.

Till Android (htc)

Gå ut på Internet via adressen:

Tryck på menu-knappen på telefonen och välj därefter Lägg till bokmärke. Välj Klart. Tryck återigen på menu-knappen, välj Bokmärken och håll därefter fingret över det bokmärke ni sparat som Soctanter på nätet tills menyn Soctanter kommer upp. Välj Lägg till genväg till startsidan.

Kontakt:

Soctant, Therese Rikardsson

Sociala rådgivningen 040-347604

Bergsgatan 38

Mobil 0708-539730.

www.malmo.se/soctanter

Soctanter på nätet började som ett projekt i Södra innerstaden 2007. Den ursprungliga målgruppen var ungdomar mellan 18 och 22 år med missbruksproblem. Många hörde av sig med andra typer av problem och det gjorde att forumet utvecklades för att rikta sig till en bredare målgrupp.

Idag drivs forumet som en offentlig tjänst för hela Malmö stad. Två soctanter arbetar med forumet, Therese Richardsson och Rebecka Ingloff. Båda är socionomer, anställda som socialsekreterare i Södra Innerstaden och arbetar, utöver Soctanter på nätet, som socialrådgivare. De svarar på frågor i forumet och ger information om vart man kan vända sig och hur man kan ta sig vidare. När de får komplicerade frågor tar de hjälp av kollegor från den enhet som har mest kunskap inom området.

Soctanter på nätet har fått mycket positiv respons från andra kommuner och de är nominerade till

Guldlänken, en nationell tävling där landets kommuner tävlar om priset för den mest innovativa offentliga e-tjänsten. Dessutom har de nominerats till Götapriset, som sedan 1989 delas ut till Sveriges bästa utvecklingsprojekt inom offentlig sektor.