Visionsbild: Ramböll

Södervärn och Dalaplan rustas upp

Två trafikintensiva knutpunkter i Malmö ska bli modernare, tryggare och grönare. På sitt sammanträde fattade tekniska nämnden beslut som förbättrar för kollektivtrafiken på och kring Södervärn och Dalaplan. När områdena anpassas för MalmöExpressen ser man till att förbättra även för stads- och regionbussar men också för fotgängare och cyklister.

Planerna är en del av Storstadspaketet som i sig är en kraftfull satsning på hållbar stadsutveckling i Malmö. I takt med att staden växer måste gator och torg anpassas efter dagens och framtidens behov.

Södervärn ska få en ny terminal för regionbussar, nya väderskydd, fler cykelparkeringar och mer grönska. Runt bussterminalen och utmed Spårvägsgatan planteras därför fler träd. Även Ahlmansgatan får fler gröna inslag och görs om till gågata. Cykelbanan som i dag korsar Södervärn kommer att flyttas till ena sidan för att öka säkerheten för både fotgängare och cyklister och minska risken för olyckor. Möjligheten att ha en uppvärmd vänthall på Södervärn ska utredas.

Dalaplan är en av Malmös mest trafikerade platser. För att öka trivseln och tryggheten ska torget bli en park. Genom att ta bort ett körfält blir ytan dessutom större. Gångtunneln under Dalaplan som i dag upplevs som otrygg ska tas bort och ersättas med ett övergångsställe ovan jord.

Södra Förstadsgatan som binder ihop Södervärn med Dalaplan ska också rustas upp. Den breddas för att ge plats åt uteserveringar, bredare cykelbana och grönska.

– Det här blir ett rejält lyft för två platser som nog kvalar in i toppen av stans tråkigaste. Framför allt kommer det bli roligare och bättre att vistas här, tryggare och grönare. Med planerna för Södervärn blir det också enklare och bekvämare att åka kollektivt till och från centrala Malmö, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik.

– Det är hög tid att göra Södervärn och Dalaplan till mer människovänliga platser. Jag är glad att vi nu gör en rejäl investering i sådant som gör livet i staden både trevligare och mer hållbart, som träd och grönska, och tryggare med bättre utrymme för att gå, cykla och åka kollektivt. Det här är åtgärder som kommer att påverka Malmöbornas hälsa och livskvalitet för lång tid framöver, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– Vi vill att alla som reser i Malmö ska känna sig trygga oavsett om man färdas med bil, buss eller cykel. Genom att rusta upp Södervärn och Dalaplan som är centrala noder för resandet i Malmö skapar vi inte bara en trafiksäker och trygg stadsmiljö, vi gör den också grönare och mer attraktiv, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20