Sofielundsskolan startar vårterminen i nya lokaler

Den första etappen av ombyggnaden av Sofielundsskolan i Södra innerstaden i Malmö är nu färdig. Den 13 januari invigs bland annat matsal, musiksal och en helt ny fritidsgård.

Ombyggnaden av skolan pågår under två år. Vissa delar rivs, andra byggs om. Ett år efter starten är nu den första etappen färdig.

- Vi har byggt om för att kunna arbeta med modern pedagogik och få möjlighet att använda lokalerna flexibelt, från förskola till vuxenutbildning, säger rektor Gunilla Ödhall.

Ett exempel är den gamla aulan som blir multifunktionell. Den kan användas som verkstad för ett utforskande arbetssätt, för kulturaktiviteter som dans, musik, teater men även för konferenser och som bildsal. Skolan får också flera salar med ny teknik, interaktiva system och en modern musiksal med inspelningsstudio. Det finns också en helt ny fritidsgård och matsalen har renoverats.

- Det här är ett fantastiskt lyft för våra 450 elever och för personalen, säger rektor Gunilla Ödhall. Det känns underbart att få jobba i så ändamålsenliga och fräscha lokaler, och jag vet att eleverna ser fram emot det också.

Nu påbörjas etapp två av ombyggnaden. Då blir det nya lokaler för ämnesundervisning som slöjd, NO-ämnen, ytterligare salar och grupprum samt lokaler för administration och elevhälsa. Högstadiet ska under byggtiden finnas i låg- och mellanstadiets tidigare byggnad, som kommer att rivas om ett år.

Välkommen till invigningen!

Den första ombyggnadsetappen på Sofielundsskolan invigs den 13 januari klockan 08.00.
Adressen är Rolfsgatan 8.

Vi samlas på skolgården där vi bjuder på enklare förtäring och eleverna kommer att släppa ballonger. Därefter klipper Ingegerd Ekström, barn- och ungdomschef i Södra innerstaden, bandet som officiellt öppnar skolans nya och renoverade delar.

Pressen är välkommen! Ingen föranmälan behövs. Det finns möjlighet att intervjua elever och lärare och fotografera de nya lokalerna.

För mer information/
Rektor Gunilla Ödhall, tel. 346830, 0734-399780
Utvecklingschef Yvonne Bengtsson, tel. 0709-987298.