Sommaraktiviteter för ensamma flyktingbarn

Utbildningsförvaltningen i Malmö anordnar sommaraktiviteter för ensamkommande flyktingar. Det handlar om ett 50-tal nyanlända ungdomar. Professionella coacher och engagerade elever arbetar för att ge dem en aktiv sommar. Antalet flyktingbarn som kommer ensamma till Sverige har ökat kraftigt det senaste halvåret, och det finns ett stort behov av stödjande insats er. Utbildningsförvaltningen anordnar varje år sommarskola och sommarpraktik för elever som är obehöriga till gymnasiets nationella program – cirka 150 personer. I år görs en extra insats då det är angeläget att de nyanlända ungdomarna erbjuds aktiviteter under sommaruppehållet. Sommaraktiviteterna arrangeras av Bellevue gymnasium, ett rektorsområde för Individuella programmet, IV, i Malmö. Det blir bl a utflykter och fotboll. I slutet av juli genomgår deltagarna två veckors sommarskola. Ungdomscoacher arbetar med att stödja eleverna och motivera till studier. – Vi tar också hjälp av 5-6 engagerade IV-elever, som ska fungera som mentorer åt de nyanlända ungdomarna, säger Annette Lawesson, rektor för Bellevue gymnasium. På fredagen samlas hela gänget för en ”kick-off” på Ribersborg. Tid: Fredagen den 15 juni kl 11.00 Plats: T-bryggan, Ribersborgsstranden För mer information kontakta: Annette Lawesson, rektor för Bellevue gymnasium, 040-34 30 36, 0709-72 30 36, a nnette.lawesson@malmo.se Malmö den 14 juni 2007 Vänligen Pia Oredsson Informationschef