Kärleksgatan är ny sommargata 2020.

Sommargatorna ger mer utrymme i centrum

Sedan april är Friisgatan, Ängelholmsgatan, Claesgatan och nykomlingen Kärleksgatan stadens sommargator. Under några månader får grönska, sittplatser och uteserveringar ta mer plats på dessa gator.

- Varje stråk har sin identitet. Ingen gata ska kännas som en transportsträcka, utan mer som del av en levande stad. Istället för att slösa bort centrala ytor till bilparkering för ett fåtal så vill vi höja upplevelsen för alla som rör sig i de centrala lägen där sommargatorna finns. Det kan vara grönska som gör stråket mer trivsamt, möjlighet till andhämtning eller en plats att träffa vänner på. Nu uppmanas vi ju dessutom att träffas mer utomhus och då är det extra viktigt med utrymme i centrum, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.

- Sommargågatorna tillför någonting viktigt till Malmös stadsliv. En sträcka och ett utrymme där du kan röra dig mer avslappnat utan att behöva tänka på trafiken. I tider av stor smittorisk är det dessutom extra bra att det nu blir fler utrymmen i staden där vi kan röra oss och umgås med lite avstånd mellan varandra, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

Initiativet till Sommargatorna kommer från butikerna och restaurangerna längs gatan, vilket har visat sig vara ett vinnande koncept för att modellen med en sommargata ska lyckas. Likt övriga sommargator har den nya sommargatan Kärleksgatan ramats in av grönska för att skapa lugn och trivsel längs stråket. Kaféer och restauranger har fått möjlighet att söka tillstånd för att utöka sina uteserveringar, vilket har varit extra viktigt i år.

- Vi ser det som positivt att vi genom sommargatorna skapar mer plats, speciellt nu när vi ska undvika trängsel. Vi vet också att möjlighet till utökade uteserveringar har varit räddningen för vissa verksamheter nu när alla vill sitta ute och när det är viktigt med större ytor för att kunna hålla avstånd, säger Pia Sandin, vd för Malmö Citysamverkan.

För mer information, kontakta:
Andreas Schönström (S), 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se
Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-16 64 97, christoffer.karlsson2@malmo.se
Pia Sandin, 0733-307015, pia.sandin@malmocity.se

Fastighets- och gatukontoret: Christina Erlandsson