Sommarscen: Dans-jam indie och fado

Sommarscen: Dans-jam indie och fado

Almost a jam kommer till Sommarscen. Street dance och show på högsta nivå. Dessutom blir det allt från indie med Nathalie och gränsöverskridande fado med Nina Raül Refree.

Kulturföreningen Ivers koncept Almost a Jam kommer till Borggården och Malmö för första gången med några av Sveriges främsta streetdansare

Konceptet är enkelt. En lapp dras för varje ny runda. På lapparna finns instruktioner för hur många dansare som ska delta och vad deras utmaning är. Resultatet blir en rad korta och improviserade föreställningar där varken dansare eller publik på förhand vet vad som ska hända.

Sedan starten 2017 har Iver arrangerat mängder av olika aktiviteter, arrangemang och dansföreställningar. Bland annat har de stått bakom festivaler som Malmö Dance Week och den nordiska uttagningen till “VM” i streetdance, Juste Debout. Kvällen leds Aaron Phiri.

Mer musik på Borggården

Efter många år av musicerande i andras sammanhang har Nathalie Lidqvist, 28-åringen med rötterna i den lilla fjällbyn Dikanäs i Västerbottens inland, hittat en egen röst. Nu kommer hon till Sommarscen med starka och poetiska texter och en mångfasetterad pop som ringar in både livet och tillvaron. Djup och smärta, men inte utan sväng och värme.

Den spanske producenten och musikern Raül Refree har gått samman med den portugisiska fadosångerskan Lina och det musikaliska mötet har hyllats världen över. Raül Refree är en av Europas mest innovativa producenter och Lina är en framstående portugisisk fadosångerska. Duons unika musikaliska möte vänder och vrider på fadon på ett sätt som aldrig hörts tidigare.

Siste men inte minst blir det drone med Subchambers Ensamble. Ett Malmöbaserat kollektiv av klassiskt skolade musiker som startades av filmkompositören och musikern Nathan Larson och cellisten och musikskaparen Gerda Holmquist.

Ljudverk

På vår största ljudverksscen kan Malmöborna möta det experimentella och det utmanande Japan när Sommarscen presenterar ett exklusivt musikaliskt ljudverk skapat av Hino Koshiro från Osakas spännande undergroundscen. Detta varvas med ett verk av och med konstnären och författaren Leif Holmstrand som läser ur sin och Bo Cavefors bok Ett rum på tredje våningen.

Familj

För alla stora och små barn presenteras den kreativa musikföreställningen Skräpitas som skapar instrument av gamla sopor. Snart har sophögen förvandlats till svängiga rytmer från Brasilien, Colombia, Argentina, Venezuela och Kuba som blandas tillsammans med egna låtar och lekramsor från både Latinamerika och Sverige.

Läs mer på sommarscen.se

----------------------------------------------------------------------------------

Kontakta oss för intervjuer eller bilder.

Anna Ljungqvist
Enhetschef