Sommarscen kommer tillbaka!

Sommarscen kommer tillbaka!

Sommarscen Malmö kommer 2021 återigen att möta Malmöborna. En coronaanpassad scenkonstsommar med nyheter som kanalbåten Rundan, extra mycket ljudkonst och en helt ny ungdomssatsning.

Det blir ett Sommarscen 2021. Åtta veckor av scenkonst runtom i hela Malmö. I år satsar Sommarscen på det lite mindre, intimare och framför allt coronasäkra formatet. Publikantalet kommer att begränsas och till delar av programmet kommer Malmöborna behöva boka gratisbiljetter, men som kompensation kommer många av akterna i stället att framträda flera gånger. Pildammsteatern får i år ta semester och i stället kommer Borggården på Malmöhus slott bli en central punkt för en stor del av programmet. Lite mindre i skala med andra ord, men med ett lika stort hjärta.

– Det känns underbart att snart få välkomna Malmöborna tillbaka ut i parkerna igen. Efter en lång och mörk Coronavinter så tror jag att detta är den injektion av scenkonst, sommarvärme och gemenskap Malmö behöver i väntan på vaccinet. Även om det måste ske på behörigt avstånd, säger Thora L Norgård, ansvarig producent för Sommarscen Malmö.

Sett speciellt år

Vissa av programpunkterna kommer också att vara lite extra speciella. Band annat kommer kanalbåten Rundan varje söndag åka runt i kanalerna med livemusik ombord. En annan nyhet är att Sommarscen satsar extra mycket på ljudkonst. Både ljudvandringar och fasta ljudkonstverk är tillsammans med Rundan också årets mest coronasäkra del av programmet och påverkas inte av restriktioner. Dessa punkter kommer därför inte heller att behöva ställas in även om pandemin förvärras.

– Vi har arbetat hårt för att Sommarscen fortfarande ska kännas som Sommarscen, trots de eventuella restriktioner som påverkar oss. En stor del av programmet är flexibelt utformat så att vi kan anpassa publikmängden efter rådande restriktioner. Men upptäckarglädjen, somrigt mys och vår fantastiska bredd står fortfarande i centrum, säger Thora L Norgård

Ny ungdomssatsning

Sommarscen gör också i år en helt ny typ av ungdomssatsning. En grupp ungdomar har axlat producentrollen och kommer att skapa ett specialprogram riktat direkt mot unga Malmöbor på en scen utanför musik- och kulturhuset Arena 305.

– Det här är de ungas egna program. Vi är med i bakgrunden med ramar kring budget och teknik, och tillsammans skapar vi ett projekt där unga Malmöbor har makten att själva bestämma vad som ska presenteras och arrangeras i sin egen stad. Det ser vi är viktigt på många sätt, inte minst ur ett demokratiskt perspektiv, säger Thora L Norgård.

Ungdomarna är just nu på jakt efter akter, så de unga Malmöbor som letar efter en publik gör klokt i att höra av sig.

-------------------------------------------------------------------

Thora L Norgård
Ansvarig Producent
Sommarscen Malmö
Kulturförvaltningen, Malmö Stad
thora.larssonnorgard@malmo.se

Attila Juhasz
Enhetschef
Kulturarrangemang och mötesplatser
Kulturförvaltningen, Malmö Stad
attila.juhasz@malmo.se

Jon Willén

Sommarscen Malmö
Kulturförvaltningen, Malmö stad
jon.willen@malmo.se

-------------------------------------------------------------------

Sommarscen Fakta

Lokalt, internationellt, brett, smalt, väntat och oväntat. Sommarscen Malmö presenterar varje år två månader av föreställningar, konserter, filmvisningar och mycket annat.

Sommarscen vill både roa, underhålla och överraska. I programmet hittar du utmanande såväl som lättillgängliga föreställningar runtom i Malmö. En mångfald av upplevelser för alla åldrar. Gemensamt för alla arrangemang är att de alltid äger rum utomhus och att det alltid är fri entré.

Sommarscen Malmö är en del av kulturförvaltningen i Malmö stad. Målsättningen är att väcka nyfikenhet för scenkonst i alla dess former.

Tillsammans profilerar vi Malmö som en attraktiv kulturstad och använder kulturens kraft för att skapa gränsöverskridande möten och upplevelser för besökare såväl som kulturutövare. Detta sker i ett nära samarbete med det fria kulturlivet, kulturinstitutioner och producenter.

Sommarscen och Malmö stad verkar för en socialt hållbar kommun där hälsa, välmående och en meningsfull fritid står i fokus. Ett arbete som genomsyras av Malmö stads värdegrund där kreativitet, respekt och engagemang står i fokus. Sommarscen finns i hela Malmö och du tar dig enklast till våra arrangemang med cykel eller stadsbuss.