Sommarsymfonier och folkmusik från Senegal och Sverige på kora

Malmö SymfoniOrkester visar upp smakprov från hösten program och Sousou och Maher Cissoko tar publiken på en resa från Stockholm till Dakar.

Det bästa av det mesta – symfoniska pärlor med MalmöSymfoniOrkester

Malmö SymfoniOrkester fyller än en gång scenen på Pildammsteatern. Under ledning av dirigenten Joachim Gustafsson, presentatören Meta Alm och sopranen Erika Sunnegårdh bjuds publiken på godbitar från den kommande säsongens program.

Torsdag 21 juni            kl 19 Pildammsteatern

Sousou & Maher Cissoko

Paret med rötter i såväl Höör som Dakar står denna kväll på Pildammsteatern och blandar alltifrån traditionell västafrikansk till svensk folkmusik, kryddat med pop, reggae och mbalax. Den gemensamma kärleken till det västafrikanska stränginstrumentet kora ligger till grund för deras gränsöverskridande och vidsynta förhållningssätt. Musiken från deras senaste album växte fram under en bilresa från Stockholm till Dakar och släpptes i höstas.

Söndag 24 juni            kl 19 Pildammsteatern

För mer information kontakta:

Ditte Nielsen, ansvarig producent: 0708-34 53 33, ditte.nielsen@malmo.se

Marie Norrthon, producent 0704-34 70 66, marie.norrthon@malmo.se

Emma El-Hallah, presskontakt 0768-68 65 08, emma.el-hallah@malmo.se

Se hela programmet på: www.malmo.se/sommarscen

Pressbilder hämtar du här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kulturfoervaltningen-i-malmoe