Spelberoendeteamets kurser fulltecknade

Spelberoendeteamet i Malmö håller kurser i spelberoendebehandling som är fulltecknade långt före att anmälningstiden är ute. Utbildningen vänder sig till socialsekreterare, anställda inom kriminalvården och personal på behandlingshem. - Intresset är väldigt stort för vårt sätt att arbeta, särskilt i de personalgrupper som jobbar med annan social problematik, säger Anne Nilsson, gruppterapeut på Spelberoendeteamet. - Problemen med spelmissbruk börjar bli så stora idag och det kräver särskilda kunskaper i hur man ska tackla spelberoendet. Det är en anledning till att våra kurser är så eftertraktade, tror Anne Nilsson. Spelberoendeteamet i Malmö går nu vidare med att förutom erbjuda öppenvårdsbehandlingen för spelmissbrukare och kvällskurser som stöd till närstående till spelberoende, även fungera som ett regionalt kunskapscenter kring spelberoendefrågor. Teamet genomför under oktober, november och december en femdagars grundutbildning. Kursen omfattar tillämpningen av den manualbaserade behandling, med KBT inriktning, som teamet arbetat efter sedan 2005. Utbildningen vänder sig till personer med behandlingserfarenhet, inom både socialtjänst, sjukvård, kriminalvård och behandlingshem. Intresset för utbildningen har varit stort och anmälningar har kommit från hela regionen. Höstens utbildningsplatser fylldes långt innan ansökningstiden gick ut och ett tiotal ansökningar finns nu på väntelista inför utbildningen våren 2008. www.malmo.se/spelberoende För kommentarer: Anne Nilsson, gruppterapeut, 040-344319, anne.nilsson@malmo.se Thomas Karlström, gruppterapeut, 040-344320 tomas.karlstrom@malmo.se För ytterligare information: Dick Fredholm, informatör i Malmö stad, 040-34 56 40, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se.