Spontan kulturverksamhet kan få stöd från Kulturexpressen

Malmö 2009 05 27

Fram till årsskiftet kommer Malmö att testa en flexibel kulturstödsmodell som inspirerats av "Snabba slanten" som finns i Stockholm, Köpenhamn och Region Skåne. Malmös Kulturexpressen blir ett stödsystem för den spontana kulturverksamhet som uppstår i källare, garage och gatuhörn. Till skillnad från förebilderna riktar sig Kulturexpressen till alla åldersgrupper från 13 år och uppåt.

Malmö har prisats som bästa ungdomskommun och detta är ett sätt att följa med i den ständigt pågående omdefinieringen av kulturbegreppet för att ytterligare stärka stadens attraktivitet för såväl ungdomar som andra åldersgrupper. Med betoning på eget skapande och alternativ kultur öppnas möjligheter för alltfler att ta egna initiativ till kreativa verk.

Kulturexpressen kommer att ha korta handläggningstider och beslutsrutinerna ska vara de enklast möjliga. Maximalt belopp blir 10000 kronor och stipendierna kan sökas av enskilda personer som är nybörjare eller amatörer, det vill säga som inte är professionellt yrkesverksamma på kulturområdet.

Ansökningarna kommer att behandlas på platser med nära koppling till målgruppen. Under testperioden kan exempelvis Kulturplats Stapelbädden och Kulturplats Lagret fungera som stationer. På sikt och vid en eventuell fortsättning kan antalet platser utökas. Närmare information om regler och ansökningsrutiner för Kulturexpressens stipendier kommer före sommaren.

- Jag tror att detta kan berika Malmös kulturliv ytterligare och att det kan utgöra en god jordmån för nya kulturyttringar som kommer att blomma i framtiden., säger kommunalrådet Carina Nilsson (S).

- Kulturexpressen underlättar för att spontankulturutövare och kulturella krafter även utanför institutioner och fasta ramar ska få möjlighet att verka och berika Malmös kulturliv. Till skillnad från liknande projekt som drivs i bland annat Köpenhamn och Stockholm riktar sig detta till alla kreativa, inte enbart ungdomar, säger miljöpartiets ledamot i kommunstyrelsen Fredrik Fernqvist.

Carina Nilsson 040 34 12 61

Fredrik Fernqvist 0733 62 92 06