Stadsarkivet tog hem priset Årets Arkiv 2016

Stadsarkivet tog hem priset Årets Arkiv 2016

Stadsarkivet har blivit utnämnt till Årets Arkiv 2016. Stadsarkivarie Adam Hidestål tog emot priset på Arkivforum i Stockholm.

På onsdagseftermiddagen (den 9 mars) fick stadsarkivarie Adam Hidestål tillsammas med en del av stadsarkivets team, ta emot priset Årets Arkiv 2016. Priset delas ut av Arkivforum som är en konferens inom arkiv och informationsförvaltning. Det var bland annat Stadsarkivets målmedvetna arbete med att utveckla institutionen till en relevant och medborgarnära mötesplats och arbetet med det införda e-arkivet som gjorde att Stadsarkivet tog hem priset.

Vinnarmotiveringen:
Malmö stadsarkiv har på några få år utvecklats till en angelägen, lättillgänglig och användarvänlig arkivinstitution. Flytten 2013 till den urbana miljön i Möllevången har medfört att arkivet hittat nya målgrupper. Malmö stadsarkiv har även infört ett e-arkiv och arbetar ambitiöst med att långsiktigt säkra den digitala informationen. Stadens förvaltningar och bolag har också med stadsarkivets benägna hjälp gått över till en verksamhetsbaserad arkivredovisning 2015.

– Det känns väldigt bra, förutom den fina motiveringen så har vi flera saker att vara glada över, vi är Sverigeledande inom Arkivpedagogiken, vi har under året lyckats korta svarstiderna på frågor från allmänheten fast dessa har ökats. En annan sak som är riktigt rolig är arbetet med vårt historiska fotografi där vi nu kommer att genomföra den största bildutställningen som Stadsarkivet någonsin gjort, säger en glad och stolt stadsarkivarie, Adam Hidestål.

– Vi är oerhört stolta över priset. Detta är ett kvitto för Malmö att vi gjorde rätt satsning när vi flyttade Stadsarkivet till Möllevången. Nu ligger arkivet mitt i ett kluster av kulturutbud som Kulturhuset Mazetti, Folkets Park och biografen Panora. Med de publika ytorna och biblioteket har vi kunnat nå till nya målgrupper och besökstalen visar att vi är på rätt väg, säger Elisabeth Lundgren, kulturdirektör.

För ytterligare information kontakta:
Adam Hidestål, stadsarkivarie, Malmö stadsarkiv, 0708-70 31 09, adam.hidestal@malmo.se
Karin Lei, kommunikatör 0733-61 35 90, karin.lei@malmo.se

Foto: Daniel Åhr