Stadsbiblioteket: ett Spik-samtal om Konst + Kultur = Mångfald

Stadsbiblioteket: ett Spik-samtal om Konst + Kultur = Mångfald

Onsdag 17 mars kl 19.30

Under tre onsdagskvällar i mars, april och maj blir det intressanta samtal om aktuella samhälls- och kulturfrågor. Nytt för denna säsong är att [spik] har inlett ett samarbete med Stadsbiblioteket som innebär att samtalskvällarna kommer att äga rum i Slottet, nära till både fakta och fördjupning och med större fokus på interaktivitet och publikens deltagande.

Vårens första [spik] har titeln Konst + kultur = mångfald? och ställer frågan om vad våra politiker egentligen menar när de hävdar att konst och kultur ska vara bra på att främja mångfald och integration i samhället. Är det verkligen konsten och kulturens uppgift? Är konst och kultur bra på detta? Om ja, vad är man bra på?

I panelen sitter följande [spik:ers]: Aldo Iskra – teaterregissör och konsult, Dan Jönsson – konstkritiker, Dagens Nyheter, Helene Egeland – forskare, PhD , Ida Mårdhed – kulturhuset Kontrapunkt och Niels Righolt – ordförande CKI, Danish Centre for Arts and Interculture. Samtalsledare är Ellen Nyman, konstnär och skådespelare.
Inför onsdagens samtal har [spik] låtit ett gäng politiker uttala sig i frågan och resultatet kommer att presenteras i form av en ljudslinga. Merparten av politikerna kommer även att finnas på plats, i publiken. Politician spotting, med andra ord!

[spik] har funnits sedan våren 2007 och går nu in på sin sjunde säsong. Samtalskvällarna arrangeras av Teatercentrum, Mix Musik och Stadsbiblioteket med stöd av Malmö Stad och Region Skåne.

För mer information se: www.mixmusik.com/spik/ eller kontakta projektledare Caroline Lund på spik@teatercentrum.se

Välkommen till Stadsbiblioteket. Vi bjuder på tilltugg. Kom i tid – dörrarna stänger kl 20.00.

Eva Jönsson
Informationssekr