Stadsbiblioteket i Malmö 24-25 okt: Smaker från hela världen – mat och identitet

Träffa SFI-elever (Svenska För Invandrare), som berättar om sina tankar kring mat och identitet. Smaka, känn nya dofter, lär dig mer om socker, prata mat och hälsa, titta på film och berätta vad du tycker, tänker och gillar. Utställare är elever från olika SFI-anordnare i Malmö. Ingen föranmälan

Tid: kl 10 – 15
Plats: Slottet plan 2 och filmvisning i Röda rummet: Digitala berättelser som handlar om mat från olika länder, mat och hälsa visas kl.10.00, 11.00, 13.00 och 14.00

PROGRAM

Iris Hadar: Socker och hälsa. Sockerkonsumtionen i vårt samhälle har ökat oroväckande de senaste åren. Hur är sambanden mellan socker och hälsa? Hur kan man baka utan socker? Kom och provsmaka vår nypressade juice (utan tillsatt socker)!

Komvux Malmö Södervärn Pildammskolan: Mat och hälsa. Vad är nyttigt och vad är onyttigt? Hur kan man göra för att leva ett hälsosamt liv? Vad är matsmältning och hur går yoga till? På Komvux Malmö Södervärn har vi arbetat med temat “Mat och hälsa”. Förutom vanliga lektionspass har vi haft en heldag där vi arbetat med temat. Elever och lärare har jobbat med och inspirerats av olika teman som har med mat och hälsa att göra. Vi har praktiserat yoga, gjort smoothies med influenser från hela världen, funderat över vad som är onyttigt och nyttigt samt sett en film om matens väg genom kroppen. Här kan ni följa vår dag och låta er inspireras.

Folkuniversitetet: Kom och smaka mat från olika länder. Kryddor från de rätter som ska presenteras, recept på de olika rätterna. Njut av ett bildspel med festliga bilder.

Hyllie Park Folkhögskola: Kom och känn doften av olika kryddor och låt dig inspireras! Prata med elever om olika kryddor från deras hemländer och se ett bildspel om bakning och kryddor.

Merit utbildning AB: Låna en levande bok! Ons 24 oktober kl.10-12, tor 25 oktober kl.13-15
Mauricio, kock från Chile, kom till Sverige 2009. Genom ett samarbete mellan Hotellgruppen, Malmö stad och Merit utbildning AB fick han möjlighet att delta i projektet Hotelltalangerna, där han praktiserade på hotell Radisson Blu samtidigt som han studerade Sfi med inriktning på hotell och restaurang och fick gymnasial yrkesutbildning. Nu arbetar han som kock på restaurang Green Mark.

Låna Mauricio och hör hans berättelse om sitt möte med maten och restaurangbranschen i Sverige!

Jensen Education: Om risets betydelse. Ris har under mycket lång tid använts av människan, Jensen education, sfi kommer att presentera risets betydelse i deras respektive matkulturer. Ni kommer att se och känna på olika rissorter och vad det har för betydelse för sfi-eleverna. Även risets namn på olika språk presenteras.

Sfi-elever från Jensen education presenterar olika svenska rotfrukter. Vi kommer låta er smaka, lukta och känna på rotfrukterna. Ni kommer också lära er om kostcirkeln och tallriksmodellen.

Eva Jönsson
Informationssekr