Stadsbiblioteket i Malmö: BLI VERKSAM! Företagardagar på biblioteket 3 - 5 september

För att uppmärksamma företagande och entreprenörskap kommer verksamt.se tillsammans med Stadsbiblioteket i Malmö att under första veckan i september erbjuda ett antal föreläsningar och seminarier på temat med fokus både på företagaren och på företagande i allmänhet.

Måndagen den 3 september

Kan man läsa en människa som en bok? Och omslaget då? Hur stämmer det med innehållet?

Kom till Stadsbiblioteket och lyssna på Adina Ståhle som berättar om Human scanning — ett sätt att läsa människors kroppsspråk. Mikael Jansson från Nyföretagarcentrum Öresund, och som driver företaget Active Mind förklara hur man nätverkar - hur man kan göra affärer fast man egentligen bara har trevligt. Och Mia Berg från Stilverket som visar hur vi tolkar varandras klädstil och vilka signaler vi sänder med våra kläder och vår stil.

Plats: Gullbergrummet
Tid: 16.00- ca 19.00

Tisdagen den 4 september

Hur kan du utveckla ditt företagande? Och hur kan du få det att växa?
Kom och lyssna på Mats Bojesson från Highlights som pratar om nycklarna bakom en framgångsrik tillväxt för småföretagaren och även presenteraTillväxtakademin, en utbildning som Nyföretagarcenter Syd startar i höst.

Folk gör inte som de säger!
Vi lever i en föränderlig värld! Många förändringar är synliga och uppenbara, exempelvis en ny teknik, andra är mer smygande, som värderingar och normer. Båda berör, direkt eller indirekt, din verksamhet. Antropologi handlar om kulturer och normer - hur vi människor interagerar och förhåller oss till vår omvärld. Martin Hellryd från Antropo berättar om hur du kan använda detta och ge dig själv ett försprång och bättre förutsättningar.

Plats: Gullbergrummet
Tid: 17.30-19.30

Onsdagen den 5 september

Frågorna du aldrig haft möjlighet att ställa — nu har du chansen!
Under onsdag eftermiddag finns representanter från Nyföretagarcentrum Syd och ALMI/Ifs på plats och kan svara på dina frågor om företagande.

Plats: Plan 2 i Slottet
Tid: ca 14.30-16.30

Hur tjänar man pengar på bloggande och sociala medier? Hur går det till när man driver ett företag på nätet och hur är det egentligen att arbeta som professionell bloggare?
Möt bloggdrottningen Underbara Clara och forskaren Annakarin Nyberg för att lära dig mer om hur du kan skapa förutsättningar för ett företag på nätet.
Med utgångspunkt i den kommande boken Digitalt entreprenörskap bjuder de på ett inspirerande föredrag om de utmaningar, erfarenheter och lärdomar som Underbara Clara har stött på under årens lopp.

Plats: Röda Rummet
Tid: 17.30

Allmänt om företagsinformation på bibliotek.

Folkbibliotek som arbetar med företagsinformation kompletterar och introducerar en ny dimension i kommunens arbete med att främja företagande. Biblioteket är en central väl inarbetad mötesplats med personal som har stor erfarenhet av att ge kommunens invånare persnlig service. Nyföretagarservice och information är en naturlig del av den medborgarinformation som idag erbjuds på ett folkbibliotek.

För mer information kontakta:

Sofia Murray

Företagsservice