Stadsbiblioteket i Malmö: Bob Hansson - Kärlek. Hur fan gör man?

Stadsbiblioteket i Malmö: Bob Hansson - Kärlek. Hur fan gör man?

Tisdag 22 sept kl 18 i Röda rummet

Kärlek. Hur fan gör man?
Bob Hansson - poet, författare och estradör

I föreläsningsserien "Vanor och ovanor - att se och förändra", berättar Bob Hansson om sin bok Kärlek. Hur fan gör man?, där han "frågat de som vet", bland andra K-G Hammar, Stefan Sundström, Emma Hamberg, Olle Waller, Pernilla Glazer, Thomas och Gitte Trobe.

Såhär säger Bob Hansson själv: "Sverige är det land med flest singlar i världen. Alltså har det aldrig varit så svårt att hålla ihop en relation under mänsklig¬hetens historia - som just nu i Sverige. I den här boken undrar jag hur andra har gjort och gör. Hur kärleken och dess smärta ser ut i vardagen bortom Hollywood och skvallerpress. (...) Jag vill veta hur man gör med kärlek eftersom jag inte vet. För att jag tror på den. Men inte på den romantiska rosendoftande versionen, utan den som handlar om hårt jobb, om att trots alla besvikelser ändå säga ja. (...) Den här boken vill vara en hyllning till kärleken, hur ful och märklig den än kan te sig."

Vanor och Ovanor är en underhållande och inspirerande föreläsningsserie som lyfter upp företeelser och mönster som kanske inte har högsta prioritet i samhällsdebatten, men som har stor betydelse för både individ och samhälle. Efter varje föreläsning följer fri diskussion och råd om hur man själv går vidare i ämnet. Föreläsningsserien är ett samarbete mellan Stadsbiblioteket, Humanitetens Hus (Röda Korsets nationella center för humanitära frågor) och Sydsvenskan. Platsen skiftar mellan Stadsbiblioteket och Humanitetens Hus. Läs mer på www.humanitetenshus.se  eller www.malmo.se/bibliotek.

Det blir ytterligare två program i serien i höst:
Vaddå istid och värmebölja? Det är väl bara naturliga variationer?
Tis 27 okt kl 18.00
Lars Werner, meteorolog på SMHI i Malmö
OBS! Plats: Humanitetens Hus, Drottningtorget i Malmö

Apokalypsens gosiga mörker
Tis 24 nov kl 18.00
Anders Bolling, journalist på Dagens Nyheter
Världen ser inte längre ut som den gjorde, men det vägrar vi inse.
Plats: Stadsbiblioteket, Röda rummet

Eva Jönsson,