Stadsbiblioteket i Malmö: ”Den vingabrödna” – Mary Andersson om sin nya bok

Stadsbiblioteket i Malmö: ”Den vingabrödna” – Mary Andersson om sin nya bok

Stadsbiblioteket i Malmö torsdag 4 mars kl 18.30 i Gullbergrummet

Den vingabrödna (Den vingbrutna) är den senaste av Mary Anderssons romaner, hittills har det blivit elva böcker. Hon slog igenom som författare 1976 på Skånska teatern i Landskrona med teaterpjäsen Maria från Borstahusen, som sedan också blev till roman. ABF instiftade år 1989 Moa Martinson-priset och Mary Andersson blev den första pristagaren, en av många utmärkelser hon fått.

I sin bok berättar Mary Andersson om sin jobbkarriär som omfattat bortåt femtio jobb. Så här funderar den nu drygt 80-åriga Mary Andersson i förordet till Den vingabrödna:

”De flesta kommer ut i livet med svansen i vädret, några har den mellan benen och andra kommer ut genom moderlivet med ’halv ving’. Var den halva vingen kommer ifrån, ja det kan man sitta i sin kammare på gamla dar och undra över, då alla andra vet mer om en, än vad man själv gör. Att fara genom livet med bara en ’halv vinge’ är väl inte något att stå efter, för då anses man vara en person som aldrig bryr sig om att planera, kalkylera och organisera, kanske en som inte gör allt sådant som sansat och ordentligt folk gör. En sådan som glömmer att lämna tillbaka biblioteksböckerna, glömmer att låsa cykeln, att dra upp väckarklockan, att deklarera i tid, en som umgås med vem som helst och söker vilket jobb som helst och var som helst. (...) Om det finns fler hoppjerkor än jag, och det finns det nog, så hör av er så kan vi bilda Hoppjerkornas klubb.”

Eva Jönsson
Informationssekr