Stadsbiblioteket i Malmö: Open Office på Lärcentrum – Tangram Film och Ozma Speldesign flyttar in

Genom att låta olika företag flytta in på biblioteket och skapa en tillfällig arbetsplats, får besökare möjlighet att se vilka kompetenser som krävs för olika yrken. Vi kallar det för Open Office. Den 22-25 februari är temat Delaktighet och Creative Commons utifrån ett spel- och filmperspektiv. Då kommer Ozma Speldesign, dvs Bobbi A Sand, Karin Ryding, Kristina Björkman, och Tangram Film, dvs Hanna Sköld och Andrea Kåberg, att finnas på plats på plan 2 i Slottet.

Ozma Speldesign och Tangram Film samarbetar i projektet Granny's dancing on the table tillsammans med Medea, en miljö på Malmö högskola som verkar för att utveckla kunskapsformer och innovationsmodeller inom området nya medier. Projektet, som är ett transmedia-projekt, består av en långfilm, ett onlinespel, minispel på Facebook och smartphones, och live events.

Grundidén med projektet är att göra publik och användare delaktiga i den kreativa processen kring både filmen och spelet. Temat är sökande efter identitet, och hur våra relationer, handlingar och val påverkar vår gemensamma framtid. Under veckan blir det filmvisning, en öppen manusworkshop kring en scen från manuset till “Granny’s dancing on the table”, arbete med en fokusgrupp kring spelet och ett verklighetsspel. På fredag eftermiddag kan besökare låna en livs levande speldesigner, manusförfattare eller regissör i 30 minuter. Se nedan det fullständiga programmet!

För mer information, kontakta projektledaren för Lärcentrum:
Stefan Wahlstedt, tel 0708-10 20 06.

Eva Jönsson
Informationssekr
eva.m.jonsson@malmo.se

Vad har en flicka som växer upp isolerad i en stuga i skogen att göra med en jordbävning som hände för hundra år sedan? Har hon något att göra med dig och mig? Tänk om vi alla är kopplade till henne på ett sätt vi inte kan föreställa oss? Tänk om vi alla, genom henne, är kopplade till varann

Program för Open Office på Lärcentrum, plan 2 i Slottet

Tisdag 22 feb kl 18-20 OBS! i Röda rummet
Filmvisning Nasty Old People.
Hanna Sköld tog ett banklån på 100.000 kr för att göra sin första långfilm Nasty Old People. Hon valde att göra filmen med en Creative Commons-licens och att distribuera den på The Pirate Bay.
Efter filmvisningen blir det regissörssamtal med Hanna Sköld och mediastrategen Rickard Topgaard (MEDEA).

Onsdag 23 feb kl 16-19
Manusworkshop.
En öppen workshop kring en scen från manuset till Granny’s dancing on the table. Vem som helst kan komma dit, men det är först till kvarn som gäller för att delta, andra får vara åskådare. Leds av Hanna Sköld.

Torsdag 24 feb kl 15-17
Fokusgrupp till Granny’s dancing on the table.
En grupp på 6-8 kvinnor i olika åldrar sökes till en fokusgrupp. Med fokusgruppen diskuteras de teman som Granny´s dancing on the table berör. Vi kommer även att tillsammans göra olika praktiska, kreativa övningar som utforskar Granny-universumet. Leds av Ozma Speldesign.

Fredag 25 feb
kl 10-17
Verklighetsspel på biblioteket.
Teamet bakom Granny´s dancing on the table kommer att skapa ett litet verklighetsspel under tiden de sitter på biblioteket. Detta spel är alla besökare välkomna att spela, närsomhelst mellan klockan 10.00 och 17.00 på plats i biblioteket.

kl 14-16
Utlåning av levande böcker.
Nyfiken på vad en speldesigner, en manusförfattare eller en regissör gör? Ta chansen att låna någon av dem i 30 minuter över en fika! Anmäl ditt intresse på Lärcentrum, plan 2 i Slottet.

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011