Stadsbiblioteket i Malmö: Sofi Oksanen besöker Internationell författarscen

Torsdag 23 april
Klockan 19.30
Plats: Ljusets kalender

Förprogram klockan 19.00: Läsningar med Nimao Ahmed Bulaleh och Sohrab Rahimi.

Sofi Oksanen föddes 1977 och växte upp i Jyväskylä i Finland med en estnisk mor och en finsk far. Hon fick stor framgång med sin debut Stalins kossor (2003) och ett brett och internationellt genomslag 2010 för romanen Utrensning, som getts ut i över 20 länder och belönats med Nordiska rådets litteraturpris. I vår är Oksanen aktuell på svenska med romanen När duvorna försvann, en berättelse som skildrar tre personers liv under ockupation, motstånd och förräderi i Estland runt andra världskriget: Roland, motståndskämpe med starka principer; hans kusin Edgar, som gör vad som helst för att upprätthålla kontakten med dem som har makten; och Edgars fru Juudit, som hamnar i kläm mellan sin kärlek till en tysk officer och sin rädsla för att återvända till sitt olyckliga, ofullbordade äktenskap.

Samtalsledare är Ingrid Elam, kritiker och dekan vid Göteborgs universitet.

I samarbete med Albert Bonniers Förlag

Nästa författarbesök är Olga Grjasnowao som den 2 maj kommer att samtala med Margareta Flygt.

Som vanligt på Internationell författarscen på Stadsbiblioteket i Malmö är det fri entré.

För mer information kontakta:

Per Bergström, per.bergström@malmo.se, tel 0709-32 10 96