Stadsbiblioteket i Malmö välkomnar våren med Norooz

Stadsbiblioteket i Malmö välkomnar våren med Norooz

För fjärde året i rad firar Stadsbiblioteket Norooz. Den 17 mars blir det musik, dans, sagostunder, äggmålning och poesiuppläsning med Athena Farrokhzad.

Norooz är en sekulär högtid som firats i över 3000 år. Den välkomnar det nya året och vårens och solens återkomst. Norooz firas bland annat i Iran, Afghanistan, Kurdistan, Tadjikistan, Pakistan,Uzbekistan och Azerbajdzjan.

Festligheterna pågår i flera delar av biblioteket under kvällen med start klockan 17. Språkvetaren och översättaren Ashk Dahlén berättar om firandet av Norooz och om dess historia. Poeten och översättaren Athena Farrokhzad läser såväl egna dikter som poesi av Ahmad Shamlou, vinnare av Stig Dagermansällskapet pris 1999, och den inflytelserika poeten Forough Farrokhzad. Det blir även livemusik med afghansk och persisk klang, såväl som dansant bandarimusik.

För de yngre blir det sagostunder på flera olika språk, äggmålning och tävling med farbror Norooz på barnavdelningen Kanini.

För ytterligare information kontakta Johan Björkwall, 0768-78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se.

Scenen, Ljusets kalender, våning 2

17.00: Sara Sarabi och Amir Ghotaslou hälsar välkomna
17.10: Afghansk folkmusik med Reza Rezaie och band
17.30: Hur man firar Norooz med Ashk Dahlén + dansuppvisning med The World Dance Company (tadjikisk, kurdisk och azerisk)