Stämningsfull invigning av den gnistrande Vinterparken i Malmö city (PÅMINNELSE!)

Den 9 december kl 16 öppnar Malmös nya vinternöje i Raoul Wallenbergs park. Kommunalråd Karolina Skog invigningstalar, den kända isskulptören Tjåsa Gusfors skapar fina verk, spelare från Redhawks A-lag trixar och skjuter mål med besökarna, Malmö stadsteater bjuder på en kul tävling för alla barn. Dessutom interaktiva upplevelser samt god mat och dryck.

PRESSMÖTE KL 16:30 VID MATBODEN TE&KAKA

Välkommen att träffa projektledare Petra Elmquist och designföretaget Do-Fi, som tillsammans utvecklat parken och de interaktiva upplevelserna. Vi bjuder på smakprov från Te&Kaka.

PROGRAM INVIGNING

Kl 15:00-19:00
skapar isskulptören Tjåsa Gusfors konstverk i is. Tjåsa har bland annat arbetat med ishotellet i Jukkasjärvi och även designat världens största utomhusbio i is med snöskoter-drive-in. Under invigningen ska hon skulptera en isbjörnsunge som klamrar sig fast på ett isflak. Detta för att uppmärksamma att isen smälter på grund av den globala uppvärmningen.

Kl 16:00 blir det invigningstal av Karolina Skog, kommunalråd och vice ordförande i tekniska nämnden.

Kl 16:00-19:00 finns A-lags spelare från Redhawks på den stora isbanan och lär besökarna att trixa och skjuta på mål. Skridskor går att hyra för 20 kr/halvtimmen.

Kl 15:00-17:00 bjuder Malmö stadsteater alla barn på en kul tävling där de kan tävla om biljetter till teaterföreställningen ”Momo och kampen om tiden”. Barnen får leta efter gatsoparen Beppo som står i Vinterparken med sin flakcykel. Han ger barnen ett uppdrag att utföra. Alla som deltar får en liten belöning.

Under invigningen öppnar också de interaktiva aktiviteterna; Snökulan, Julkorts-automaten och Sms Jukeboxen.

SMS Jukeboxen finns vid isbanan. Där kan besökarna önska en låt samtidigt som de skänker pengar till Världens barn, Sveriges största kampanj för insamling av bistånd till utsatta barn runt om i världen. I den stora snökulan skapas en storm genom knackningar på rutan. I Julkorts-automaten finns möjlighet att göra sitt eget julkort och sms:a till familj och kompisar.

Vinterparkens fyra matbodar – Creperiet, American Store Malmö, Korvhuset och Te&Kaka erbjuder bland annat Pandegkager med tillbehör, grillade marshmallowspett, grillad korv samt te med shortbread och Linssoppa. Även jul och presentartiklar finns till försäljning. Bodarna är öppna måndag till fredag kl 15-19 samt lördag till söndag
kl 11-19.

Vinterkarusellen och Tomtens hus har redan flyttat in i Vinterparken. Tomtens hus har öppet måndag till fredag 10-17 samt lördag till söndag 11-17. Karusellen har öppet alla dagar 10-19 och kostar endast
10 kr/åktur.