Stärkt lokalsamverkan i Rosengård och Västra Hamnen får stöd av Malmö stad

Stärkt lokalsamverkan i Rosengård och Västra Hamnen får stöd av Malmö stad

Under hösten 2022 organiserade föreningarna Trygg Malmö och Made in Rosengård i samarbete med Fastighets- och gatukontoret flera offentliga evenemang i Rosengård. Man har bl.a. genomfört beredskapsrundor, en höstfestival och en hållbarhetsdag. Syftet är att öka tryggheten samt främja rörelsemönstret och stärka känslan av gemensamt ägande av den offentliga miljön. Nu vill föreningarna utveckla sitt förebyggande arbete i området genom att bilda en samverkansplattform – Rosengård samverkan och mobilisering.

Under onsdagens sammanträde i tekniska nämnden beviljades Rosengård samverkan och mobilisering 425 000 kronor i stöd för 2023. Tekniska nämnden har sedan tidigare tagit fram en modell för samverkansstöd för aktörer som tillsammans med Malmö stad vill utveckla ett geografiskt avgränsat område.

Rosengård är en stadsdel som saknar en långsiktig plattform skapad av det lokala samhället. Den nya samverkansplattformens ambition är att fylla det tomrummet och samla olika aktörer som vill bidra till att utveckla området långsiktigt. Föreningarna avser bilda en styrgrupp som, utöver Trygg Malmö och Made in Rosengård, består av Rosengård Fastigheter, BID Malmö och BRF Ida.

Även föreningen Have it all i Västra Hamnen beviljades under onsdagen samverkansstöd om 400 000 kronor för 2023. Föreningen vill aktivera Västra hamnen, dess boende, besökande och verksamma för att skapa en mer levande, trygg och hållbar stadsdel. Verksamheten drivs av fastighetsbolag, bostadsföreningar, företag, hotell och restauranger i området.

- Genom att kroka arm med Malmös fantastiska förenings- och näringsliv kan vi skapa tryggare, hållbarare och mer levande stadsdelar. Förhoppningen är att det här ska leda till en bättre offentlig miljö och fler aktiviteter för Malmöborna, säger Andréas Schönström (S), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.

- Kraften och kunskapen som finns i civilsamhället är ofta en förutsättning för att få till en långsiktigt hållbar, positiv utveckling lokalt i våra stadsdelar. Jag välkomnar de här breda initiativen att genom samverkan utveckla Rosengård och Västra hamnen, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

- I både Rosengård och Västra Hamnen ser vi ett stort lokalt engagemang och en vilja att samverka för att skapa positiv utveckling. Det är i samarbetet med fastighetsägare, föreningar och företagare som vi skapar trygghet, stärker konkurrenskraften och ökar områdets attraktivitet, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andréas Schönström nås via Erik Carenholm, pressekreterare (S), 076-851 59 74.

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Karl Philip Nilsson (L) nås på 0709-85 23 20.

(Ärende 15 och 16)