Star Warspop och urban folkblues på Pildammsteatern

Helgens program på Pildammsteatern bjuder på pop med rymdinspiration och urban folkblues från Algeriet. Nina Kinert, som trollbundit såväl unga popnördar som medelålders vinylsamlare med sin röst och popmusik kommer till Pildammsteatern på lördag. På söndag spelar Kamel El Harrachi hjärtskärande sånger om livet, kärleken och samhället.

Nina Kinert - en Star Wars-fantast
Kinerts senaste album Läs me”Red Leader Dream” är ett audiellt manus till en sjunde Star Wars saga som utspelar sig på ökenplaneten Tatooine efter "The Return of the Jedi".

─ När jag var tolv opererade jag in metallskenor i ryggen och under den långa sjukhusvistelsen såg jag Star Warsfilmerna oräkneliga gånger. Sen dess har jag alltid drömt om att spela en roll i rymdmästerverket. Efter smått overkliga händelser i mitt högst verkliga liv fick jag inspiration nog att själv skriva min egna galaktiska saga, säger Nina och sträcker på robotryggen.

Kamel El Harrachi - sonen till en legendarisk oudmästare
När det kommer till Kamels talang för oud (ett päronformat stränginstrument) är det tydligt att äpplet inte faller långt ifrån trädet. Kamel är son till den legendariska oudmästaren Dahmane el Harrachi, som avled 1980 i en bilolycka. Chaâbi är intensiv urban folk-blues från Algeriet som uppkom kring 1940-talet.

Ackompanjerad av sju musiker framför Kamel El Harrachi sin familjehistoria. Han är en del av en generation av unga musiker beslutna att föra chaâbi-traditionen vidare och se hur den utvecklas med tiden och nya grepp. Kamel El Harrachi har bland annat vävt in nya instrument som kontrabas, piano och congas i genren. Genom att skriva sina egna texter hoppas han betona den sociala aspekten av chaâbi, som betyder ’folk’ eller i vidare mening ’folks liv’.

Nina Kinert
Lördag 16 juli                    kl 19 Pildammsteatern

Kamel El Harrachi
Söndag 17 juli                   kl 19 Pildammsteatern