Steve Earle & The Dukes, Linda Pira + Stor & Salazar Brothers, Graveyard, Jenny Wilson, The Sounds m.fl klara för Malmöfestivalen

Hej min kära journalistvän!

Mellan den 15 och 22 augusti firar jag ett så storslaget 30-årsjubileum att det kommer skrivas in i historieböckerna. Stoltheten spränger i mitt bröst när jag nu presenterar ytterligare 24 musikakter som ska förgylla sensommarkvällarna.

American Authors (us)
Brooklyn-baserad kvartett som slog igenom med låten Believer. Poppig alt-rock, strösslad med stämmor, livfulla texter och smittsam optimism.

Boy & Bear (aus)
Australiensisk indie/folkrock med stämsång och smäktande bilåkarlåtar. Ett måste för alla som gillar Fleet Foxes och Mumford and Sons.

Cleo, Kristin Amparo & Broke ’n Tipsy
Gruppen bakom hitten "Gå På Salong". Cleos intensiva scen-närvaro möter urban elektronika a'la Slagsmålsklubben och Kristin Amparos storslagna pipa.

Ebbot Lundberg
Frontfiguren från Union Carbide Productions och TSOOL på soloturné. Välkomna varmt en av Sveriges främsta artister med stor röst, karisma och humor.

Edda Magnason
Sångerskan som succédebuterade på bioduken i rollen som Monica Z. En av Sveriges vackraste röster och mest begåvade låtskrivare är aktuell med nytt material.

Emil Jensen
Den skånske ordmagikern och artisten blandar sin musik med lyrik och komik till en helt egen genre som förtrollat publiker på både Dramaten och Peace & Love-festivalen.

Farao (no)
Trånande melodier med nordisk krispighet och pockande syntar bakom sångerskans gitarrplock. Hennes emotionella texter vilar på en bädd av folkpop som minner om Bon Iver, Laura Marling och Polica.

Foxes (uk)
Kraftfull pop med ett bultande hjärta, som väckt uppmärksamheten hos både Katy Perry och Lady Gagas samarbetspartner Zedd.

Gaby & The Guns
Malmös egen popkvartett släpper snart ett nytt album och bjuder på solkyssta sommarmelodier med bitterljuva undertoner.

Graveyard
Göteborgsrockarna som prisats för "Hisingen Blues" och slitit vägarna som förband till Motörhead, Iron Maiden och Deep Purple.

Heavy Tiger
Ung Rock 'n' Roll när den är som bäst. Heavy Tiger har redan hunnit turnera med band som The Soundtrack Of Our Lives och Imperial State Electric.

Herencia De Timbiqui (col)
Afrikanska rötter kombinerade med det musikaliska arvet från Colombias stillahavskust, urbana element och en rik orkestrering.

Imperial State Electric
Rockbandet med Nicke Andersson i spetsen. Senaste albumet "Reptile Brain Music" tilltalar kroppens mest basala funktioner.

Jenny Wilson
Artisten som inte låter sig etiketteras och som ständigt förnyar sig. Med drypande och rytmisk pop uppmanar hon till att sparka ner staketen och begära det omöjliga.

Linda Pira, Stor & Salazar Brothers
På kort tid har Linda Pira blivit matriark i Sveriges blomstrande hiphop-community. Med sig har hon rapparen Stor och superproducenterna The Salazar Brothers.

Melissa Horn
En av Sveriges mest folkkära artister och låtskrivare. Många har fina minnen från hennes spelning på Stora scenen 2012.

Solander
Innovativ indie med lika stora delar skandinavisk pop som amerikansk folk. I vintras släpptes Malmöbandets tredje skiva Monochromatic memories.

Souad Massi (alg)
Algerisk sångerska, låtskrivare och gitarrist. Västerländsk rock och country möter portugisisk fado och orientaliska och afrikanska stilar.

Sousou & Maher Cissoko
Ett giftermål mellan svensk och senegalesisk musiktradition, med inslag av reggae, pop och rytmer. Sånger om utsatthet, fattigdom, självförtroende och att inte våga älska på grund av fördomar och rädslor.

Steve Earle & The Dukes (us)
Utöver femton album i bagaget kan Steve Earle stoltsera med skådespelarprestationer i tv-serierna The Wire och Tremé. Hans låtar har spelats in av Johnny Cash, Emmylou Harris och många fler.

Stockholm Lisboa Project
Traditionell och modern musik från Sverige och Portugal enligt gruppens egen slogan "Fado, polska och vidare".

Sun Kil Moon (us)

Folkrock från San Francisco med Mark Kozelek i spetsen. Bandet har blivit den hyllade fortsättningen på Kozeleks karriär efter Red House Painters.

The Sounds
2006, 2009, 2014. Min största scen är nästan lika mycket hemma som Helsingborg för The Sounds. Förra året kom bandets femte skiva "Weekend" och Maja Ivarsson blev en riksangelägenhet i Så mycket bättre och Sommar i P1.

Tiger Bell
"Cheerleaderpunk" från Luleå/Stockholm med en fot i pop, en i punk och en i rock.

För mer info och intervjuer, kontakta:

Jakob Svensson, musikbokare
jakob.svensson@malmo.se, 0733-15 84 20