Stick hål på fördomar om psykisk ohälsa

Stick hål på fördomar om psykisk ohälsa

Många delar erfarenheter av problem med sin psykiska hälsa. Men fortfarande är negativa attityder från omgivningen ett stort hinder.

Det vill vi ändra på! Den 3 maj samlas personer runt om i landet för att slå hål på fördomarna. I Malmö hålls en manifestation där cirka 30 attitydambassadörer och Carina Nilsson, kommunalråd (S), Malmö stad medverkar.

- Vi vill med manifestationen visa att vi är många som vill slå hål på fördomar och prata öppnare om psykisk ohälsa. Att inte må bra psykiskt ska bli lika accepterat som att säga att man har ont i benet, säger David Ershammar, projektledare för attitydambassadörer i Skåne.

Vad händer den 3 maj i Malmö?
Manifestation på Gustav Adolfs torg med möjlighet att intervjua politiker eller några av de 30 attitydambassadörer som arbetar med att förändra attityder till psykisk ohälsa.

Tid: 17-18
Plats: Gustav Adolfs torg

Vem står bakom?
Malmö stad, Region Skåne och Lokalt Forum och andra intresseföreningarna inom psykiatriområdet, samt kampanjen (H)järnkoll.

Anette Skoog, Lokalt forum, 0709-22 02 29.
Susanna Agerius, Malmö stad, susanna.agerius@malmo.se, 040-34 77 23.
David Ershammar, Region Skåne, david.ershammar@skane.se, 044-309 32 13.

Nationella och regionala satsningar
Regeringen har tagit initiativet till en treårig satsning som syftar till att förbättra allmänhetens attityder till personer med psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning.

Region Skåne och Malmö stad arbetar på olika sätt i Skåne för att sprida kunskap om psykisk ohälsa.