Sommartorget på Seved

Stöd till stärkt lokalsamverkan runt om i Malmö

Runt om i Malmö pågår en rad satsningar för långsiktig områdesutveckling som görs tillsammans med boende, fastighetsägare och näringsidkare. Drivande i utvecklingen är flera icke vinstdrivande föreningar som bidrar till en levande stad, ökad trivsel och ökad trygghet för Malmöbor och besökare. På sitt sammanträde i dag fattade tekniska nämnden beslut om stöd till föreningarna under 2024.

Stöd ges till Malmö Citysamverkan som verkar för att centrala Malmö ska vara inbjudande och välkomnande. Föreningen ansvarar bland annat för evenemang, julbelysning och renhållning och har fått flera utmärkelser. Senast i år blev det guld i tävlingen ”Årets stadskärna”. Stöd ges också till nystartade Hyllie Citysamverkan som arbetar för utvecklingen i en av Malmös nyaste stadsdelar. Under 2023 har föreningen arrangerat Swedish Street Food Award.

Fortsatt stöd ges även till BID Sofielund och BID Möllevången som arbetar för ökad social hållbarhet och trygghet. BID står för boende, integration och dialog och är en framgångsrik modell för lokal utveckling där samverkan mellan fastighetsägare, företag, bostadsrättsföreningar, byalag och föreningar på kort tid lyckats vända en tidigare trend med ökande otrygghet i områdena.

Föreningen På Limhamn får fortsatt stöd för arbetet med att göra stadsdelen attraktiv, levande och hållbar. Nästa år ska den bland annat arrangera påskparad, loppis och den årliga Hamnfestivalen.

I Klagshamn har byalaget, IFK Klagshamn och två bostadsrättsföreningar bildat Klagshamn lyser med målet att stärka identiteten i området och skapa mötesplatser i det offentliga rummet. Under 2024 får föreningen stöd för bland annat loppmarknader, motionslopp och midsommarfirande. Föreningen ska även fokusera på att bilda en bredare samverkansorganisation med fler lokala aktörer.

Flera föreningar, med Malmökretsen av Svenska Röda Korset i spetsen, får stöd för att kunna genomföra aktiviteter på Sevedsplan. Planen är att erbjuda festival för barn och unga under juni, juli och augusti. Aktiviteterna som genomfördes i år har varit uppskattade av boende, besökare och verksamma i området och bidragit till ökad trygghet.

Lokala aktörer i Rosengård som gått ihop under namnet Rosengårds samverkan och mobilisering får fortsatt stöd nästa år. Under 2023 har man framgångsrikt och tillsammans jobbat förebyggande med fokus på att öka tryggheten och gemenskapen i området, vilket nu får en fortsättning. Föreningen planerar för festivaler, nätverkande och dialogmöten.

– Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra väldigt mycket. Det tycker jag blir tydligt här när så många föreningar och sammanslutningar i hela staden jobbar för en långsiktigt hållbar utveckling i sina områden. Tillsammans med Malmös föreningar och näringsliv kan vi skapa en tryggare, bättre och mer levande stad, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik.

– Kraften i civilsamhället är oersättlig i arbetet med att lyfta och utveckla Malmös stadsdelar. När Malmö stad, näringsliv och föreningar arbetar gemensamt kan vi få en tryggare, mer trivsam stad för alla Malmöbor, oavsett vilken del av staden du bor i. Föreningslivet har en enorm kunskap, djup lokalkännedom och ett brett kontaktnät som gör möjligt att arbeta utifrån stadsdelarnas och i slutändan Malmöbornas olika förutsättningar, säger Isabel Enström (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– I Malmö finns ett fantastiskt engagemang från näringsidkare, föreningsliv och Malmöborna. Här finns ett driv att skapa en säker och trivsam stad där vi genom ett nära samarbete kan motverka utanförskap och skapa tillit och långsiktig trygghet. Tillsammans gör vi skillnad som lägger grunden för ett möjligheternas Malmö för alla, säger Karl Philip Nilsson (L), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Isabel Enström nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20