På pressträffen: Daniel Olsson valkansliets chef, Amani Loubani (S) valnämndens ordförande och Mats Svanberg (M) valnämndens 2:e vice ordförande. Frånvarande: Vanessa Sevedag (MP) vice ordförande i valnämnden.

Största valet någonsin – Malmö stad jobbar för ett tryggt och tillgängligt EU-val 2024

Den 22 maj inleds förtidsröstningen och det största valet någonsin i Malmö. Med 214 valdistrikt och 23 förtidsröstningslokaler jobbar valnämndens valorganisation med att genomföra EU-valet på ett demokratiskt och rättssäkert sätt i trygga och tillgängliga lokaler för alla medborgare i Malmö. Detta var fokus på dagens presskonferens.

EU-valet startar redan den 22 maj med förtidsröstning på 23 platser geografiskt utspridda i hela Malmö. Adresser och öppettider finns på malmo.se/euval2024.

–Möjligheten att förtidsrösta har många fördelar. Skulle det vara så att du ska resa i väg eller råkar bli sjuk på valdagen så kan du känna dig trygg med att du redan lagt din röst. Om du hör hemma i en annan kommun så kan du också med enkelhet förtidsrösta innan valdagen, säger valkansliets chef Daniel Olsson.

Malmö växer och för att minska antalet väljare vid varje vallokal och behålla korta avstånd mellan hem och vallokal har valnämnden beslutat att utöka med 4 vallokaler. Sammanlagt har Malmö 214 vallokaler öppna på valdagen den 9 juni vilket är 22 fler än vid tidigare EU-val.

– Att det är enkelt, tryggt och säkert att rösta är en viktig del av demokratin. Nu har vi utökat antalet vallokaler så att alla Malmöbor har nära till en vallokal för att kunna rösta snabbt och smidigt. Alla vallokaler kommer dessutom vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning för ökad tillgänglighet, säger Amani Loubani (S) kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

I Malmö är ca 260 000 röstberättigade i EU-valet. Totalt kommer ca 1700 utbildade röstmottagare att hjälpa Malmöborna att nyttja sin demokratiska rösträtt.

– Vi i valnämnden har ansvar för att genomföra röstningen i Malmö, och vårt fokus är att valet genomförs effektivt och rättssäkert. I det arbetet strävar vi efter att så långt det är möjligt ta beslut i konsensus, en princip som jag tycker det är särskilt viktigt att hålla fast vid i en tid av polarisering, säger Vanessa Sevedag (MP) vice ordförande i valnämnden innan pressträffen då hon inte kunde närvara på plats.

Tryggt och säkert val
Malmö stad har en väl etablerad organisation för säkerhet och beredskap i samarbete med polismyndigheten på lokal och regional nivå. Malmö stads röstmottagare är utbildade för att vara väljare behjälpliga vid behov. Röstmottagare är väl synliga med vita västar och ackrediteringar runt halsen.

– Som lokal valmyndighet är Valnämnden i Malmö besjälad av att erbjuda Malmöborna goda möjligheter till förtidsröstning och valdagsröstning - så långt möjligt fria från köer och definitivt fria från alla former av otillbörlig valpåverkan, säger valnämndens 2:e vice ordförande Mats Svanberg (M).

Tillgängliga lokaler att rösta i
Malmö stad jobbar ständigt för att ha ett så tillgängligt val som möjligt. Förutom att alla vallokaler har sittande valbås öppnas en ny förtidsröstningslokal Willys Katrinelund med stora ytor, flera valbås för sittande, möjlighet att få hjälp av teckenspråkstolk och goda parkeringsmöjligheter för rörelsehindrade.

Tidigare år har väljare uttryckt en oro över den så kallade ”jobbiga promenaden mellan valsedelsställ och valbås”. Nytt för i år är därför att även ha valsedlarna inuti valbåsen under förtidsröstningen. Det kommer förhoppningsvis stärka valhemligheten och på grund av fler valsedelställ per lokal också minska köer och med det också oron.

Röstkort har skickats hem till alla röstberättigade i Malmö senast den 22 maj. Om röstkortet inte har kommit, eller av någon annan anledning är borta, kan ett nytt röstkort beställas på val.se. Röstkort kan också skrivas ut i samtliga förtidsröstningslokaler från och med 22 maj. Glöm inte att ta med giltig ID-handling som till exempel körkort eller pass.