Stopp för tillsynsåtgärder på Brännaren 19

Miljöförvaltningen i Malmö stad stoppar nu vidare tillsynsåtgärder på fastigheten Brännaren 19 på Industrigatan i Norra Sorgenfri. Detta eftersom det har kommit in ett överklagande av förvaltningens förbud från boende i lägret.

- Vi var förberedda på detta och välkomnar en prövning. Frågan, inte minst de formella förutsättningarna för förbud och föreläggande, är både svår och komplex och väcker många känslor, säger stadsjurist Andrea Hjärne Dalhammar.

Miljöförvaltningen skulle idag på morgonen ha delgivit eventuella kvarvarande personer i lägret beslutet om förbud mot övernattning och boende på fastigheten Brännaren 19. I praktiken innebär det att förvaltningen lämnar över ett beslut till var och en som uppehåller sig på fastigheten och att dessa identifierar sig och undertecknar beslutet, något som krävs för att processen ska kunna gå vidare på det sätt förvaltningen planerat till verkställighet genom kronofogdemyndigheten. Denna delgivning skjuts nu på framtiden.

Det var i torsdags som miljöförvaltningen på plats meddelade ett beslut om förbud mot boende och övernattning på den privatägda fastigheten Brännaren 19. Enligt beslutet skulle samtliga som uppehåller sig på tomten ha flyttat därifrån och tagit med sig sina tillhörigheter senast 27 april. Information om hur man överklagar bifogades beslutet, i enlighet med kravet i förvaltningslagen.

Miljöförvaltningen anser fortfarande att den sanitära situationen i lägret på Industrigatan där socialt och ekonomiskt utsatta EU-medborgare bor sedan drygt ett år är ohållbar och helt i strid med den lagstiftning som finns för att skydda miljö och hälsa. Den innebär allvarliga hälsorisker för de som bor på platsen och påverkar miljön runtomkring. Inför flytten den 27 april planerade sociala resursförvaltningen att öppna 80 sovplatser i en temporär övernattningslokal. Platserna kommer att finnas tillgängliga från den 27 april i upp till tre nätter.

Miljöförvaltningen har sedan tidigare ett beslut (från 2 april) riktat mot fastighetsägaren om förbud mot boende, camping och vistelse på fastigheten. Detta gäller fortfarande och är inte överklagat.

Miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet och har skyldighet att ingripa när det finns risk för miljön och för människors hälsa. Förvaltningen har också skyldighet enligt lag att anmäla brott enligt miljöbalken. Som självständig tillsynsmyndighet kontrollerar och ställer miljöförvaltningen krav på såväl privata som kommunala och statliga verksamheter.

Förvaltningen överlämnar nu de boendes överklagande till länsstyrelsen och avvaktar resultatet av prövningen.

KONTAKTPERSONER

Miljöförvaltningen
Andrea Hjärne Dalhammar, stadsjurist, tel. 040-34 20 39, mobil: 0708-75 29 75

Jeanette Silow, avdelningschef för miljö- och hälsoskydd, tel. 040-34 58 90, mobil: 0701-46 73 70