Stor rekrytering av unga till Malmö stad

Stor rekrytering av unga till Malmö stad

SEF Unga är en rekryteringsbyrå i Malmö stad och just nu satsar de hårt på att locka ungdomar till kommunjobb!

Bella, Johanna och Carlos hörde talas om SEF Unga från lite olika håll - från arbetsförmedlingen eller via vänner och bekanta. Gemensamt är att de alla fått jobb genom satsningen. För Johanna var steget från inskickad ansökan till arbete kort:

- Jag skickade in min ansökan dagen innan deadline och "ck ett samtal strax
efteråt! Sen efter två intervjuer "ck jag jobbet som personaladministratör, säger hon glatt.

Kluriga jobb
SEF Unga arbetar precis som vilken annan rekryterings"rma som helst. De tar in uppdrag från stadsdelar och förvaltningar och lägger sedan upp dem på offentligajobb.se. Sen kommer det riktiga arbetet, att gå igenom alla ansökningar. Eva Castlen är en av två rekryterare som intervjuar hundratals ungdomar:

- Det är många inom både förvaltningar och stadsdelar som har uppdrag de tänkt på en längre period, men aldrig fått gjort. Lite klurigare uppdrag som kanske inte hör till någons dagliga uppgifter. Ungdomarna som får jobb genom SEF Unga får en anställning som alla andra, men kommer ofta med nya lösningar som ingen annan på arbetsplatsen har, säger Eva, projekt- och rekryteringsledare på SEF Unga.

Alla får en mentor Carlos är nyanställd på SEF Unga och jobbar som ekonom. Just nu håller han på att introducera sig själv till de olika ekonomiavdelningarna i Malmö stad och han har en mentor som visar honom runt.

- Med en mentor "nns det både fördelar och nackdelar. Om man har en, är det lättare att komma in i arbetet, men svårare att utvecklas på egen hand. Jag tycker att SEF Unga har skött det bra, då jag har en person att kontakta om jag behöver hjälp, säger Carlos.

Jobb direkt efter studierna
- Ungdomar pluggar inte i ett visst antal år för att sen inte använda sina kunskaper! säger Åsa Almeklev, projekt- och rekryteringsledare, och menar att det "nns många yrkeskategorier som inte har haft det lätt på arbetsmarknaden. Sex månaders anställning via SEF Unga är perfekt för dem då ungdomarna kan lära sig jobbet på arbetsplatsen och skapa nätverk som sedan kanske kan leda till något annat.

Efter SEF Unga
Målet är att 65 % av de som rekryteras genom SEF Unga ska ha en riktig anställning eller börjat studera inom tre månader efter att ha avslutat sin visstidsanställning. Under förra årets satsning, 2010, rekryterades 125 personer och hela 113 av dem har gått vidare till annan sysselsättning efter satsningens slut.

Informatör: Hamin Mousavi, hamin.mousavi@malmo.se 0733-27 66 39

Kontakta Eva Castlen, eva.castlen@malmo.se 040-343065, eller

Åsa Almeklev 040-343785, asa.almeklev@malmo.se, för mer information om SEF Unga.

Se även http://sefunga.se för regelbundna uppdateringar om satsningen.