Storsatsningar på Fälttävlan i Malmö

Storsatsningar på Fälttävlan i Malmö

Foto: Andreas Larsson

Malmö stad och Malmö City Horse Show gör nu en storsatsning på fälttävlan och har i dagarna lämnat in ansökan till FEI (Internationella Ridsportförbundet) att arrangera både Young Rider-EM 2011 och Senior-EM 2013.

- Efter många år i världscupen sätter vi nu Malmö på kartan som potentiell organisatör av ett EM inom hästsporten. Att anordna ett EM är stort, det senaste anordnades i Fontainebleau utanför Paris för några veckor sedan och lockade 60 000 åskådare, berättar Viveca Byhr Lindén, projektledare för Malmö City Horse Show i Malmö stad.

Redan nästa år arrangeras som vanligt en världscuptävling på Ribersborgsfältet den 13-15 augusti. En nyhet blir att man förutom den trestjärniga världscuptävlingen också arrangerar en tvåstjärnig tävling på lång bana.

- Vi vet att det är stor efterfrågan på långa, tvåstjärniga banor både nationellt och internationellt, och med denna bana hoppas vi locka många unga ryttare till Malmö, säger Viveca Byhr Lindén, projektledare för Malmö City Horse Show i Malmö stad . Vi vill jobba för en stark tillväxt i denna unika sport berättar Viveca.

Den tvåstjärniga banan blir också en förberedelse för kommande mästerskap. Både Young Rider-EM och Senior-EM 2011 kräver lång bana.

En annan nyhet i Malmö är att den tidigare bandesignern Per Magnusson nu går över till att bli tävlingsledare. Bandesigner de närmaste åren blir istället Giuseppe della Chiesa. Diskussioner förs också med Rüdiger Schwartz om att bygga EM-banan 2013.

- Pelle Magnusson har ett stort kontaktnät internationellt, vilket gör att han kan rekrytera erkända banbyggare som Della Chiesa och Schwartz. Detta är mycket betydelsefullt för Malmö säger Viveca Byhr Lindén.

Della Chiesa är en flitigt anlitad bandesigner i hela världen och han byggde bland annat EM-banan i Rom 2007. Under OS i Hong Kong var han teknisk delagat för fälttävlan. Det går alltså med fog att säga att han är en av FEI:s mest betrodda "officials". Han är också ett av de hetaste namnen för ordförandeskapet i FEI:s fälttävlanskommitté.

Kontakt:Viveca Byhr Lindén, projektledare för Malmö City Horse Show, Malmö stad, gatukontoret: 0709-34 14 14