Stort intresse för ungdomarnas EM i fälttävlan

I augusti samlas ungdomsryttare från hela Europa i Malmö för att rida EM i fälttävlan. 16 nationer har hittills aviserat intresse av att komma till Malmö och de vackra banorna på Ribersborg.

- Jätteroligt med så stort intresse, säger Show Director Viveca Byhr på Malmö stads gatukontor.

EM i fälttävlan för unga ryttare 18-21 år blir en fyradagarstävling den 9-12 augusti. Fälttävlan inleds med dressyr och avslutas med banhoppning. Däremellan rids den spännande terrängritten på Ribersborgsfältet med Öresundsbron och Turning Torso i fonden.

Sverige ställer naturligtvis upp på hemmaplan. Förbundskapten Gunilla Fredriksson kommer direkt från OS i London till Malmö och Europamästerskapet.

Intresseanmälan har kommit från Tyskland, Tjeckien, Portugal, Belgien, Schweiz, England, Irland, Holland, Italien, Finland, Danmark, Spanien, Estland, Sverige, Polen och Frankrike.

Malmö City Horse Show har i år fått den stora äran att stå värd för både EM i fälttävlan för unga ryttare och FEI World Cup. Med en ny bandesign och ett förstärkt eventområde är förberedelserna för årets arrangemang i full gång, samtidigt som Malmö rustar för nästa års stora händelse – HSBC FEI European Eventing Championships 2013, alltså EM i fälttävlan, den 29 augusti – 1 september 2013.

Mer information  på  www.malmo.se/mchs
Jessica Grundén, Malmö stads gatukontor, 040 34 21 65

• Malmö City Horse Show den 3-12 augusti 2012 med
    - EM i fälttävlan för unga ryttare (FEI European Championships for Young Riders) den 9-12 augusti
    - FEI World Cup den 9-12 augusti
  • EM i fälttävlan (HSBC FEI European Eventing Championships) den 29 augusti – 1 september 2013

Arrangör: Malmö stad i samarbete med Svenska Ridsportförbundet.

FEI, Fédération Equestre Internationale, är namnet på det internationella ridsportförbundet.