På Norra Sorgenfri planeras ett flerbostadshus med 250 lägenheter, främst av mindre storlek. Illustration: Arkitektbyrån Design.

Stort tillskott av mindre lägenheter på Norra Sorgenfri – bygglov klart

På Norra Sorgenfri planeras ett flerbostadshus med 250 lägenheter, främst av mindre storlek. Bygget innebär ett stort tillskott av bostäder i det populära området. Stadsbyggnadsnämnden bestämde på sitt möte på tisdagen att bevilja bygglov för projektet.

Flerbostadshuset planeras på tomten som ligger där Celsiusgatan möter Östra Farmvägen på Norra Sorgenfri. Flerbostadshuset består av flera byggnadskroppar som kommer att vara mellan 5 och 7 våningar höga, inklusive inredda vindar. Totalt blir det 250 lägenheter, varav 207 stycken ettor, 32 stycken tvåor, och 11 stycken treor. Det blir en stor innergård med mycket grönska för de boende. Mot Celsiusgatan blir det även en butikslokal i bottenplan på cirka 500 kvadratmeter.

Byggnaderna hämtar inspiration från de omkringliggande industrikvarteren på Norra Sorgenfri. Var och en har sin egen tydliga karaktär. Några huskroppar är helt i tegel i grå och beigea kulörer, medan andra har sockelvåning i tegel och övre delar i målad betong i röd kulör. Mot gården är fasaderna ljusa för att få till så bra dagsljus som möjligt.

– Norra Sorgenfri har växt och utvecklats mycket det senaste decenniet. Det här projektet bidrar till en levande och blandad stadsdel, med både lägenheter och en butikslokal. Det blir dessutom en härligt grön innergård för de boende, där träd kan slå rot och växa sig höga eftersom det inte finns något underjordiskt garage, säger Stefana Hoti (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– När staden växer och Malmöborna blir fler så finns det ett behov av bostäder i olika storlekar. I Norra Sorgenfri får nu Malmö ett tillskott av mindre lägenheter, säger Arwin Sohrabi (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– I takt med att staden växer och vi blir allt fler Malmöbor måste vi säkra att vi står starkt rustade för att möta morgondagens behov. Ett tillskott med 250 nya lägenheter och en stor innergård med mycket grönska i Norra Sorgenfri är ett bra exempel på hur en attraktiv och hållbar stadsutveckling kan se ut, säger Lars Hellström (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden.

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Arwin Sohrabi, 0705-71 36 90

Lars Hellström, 0768-20 70 80