Streetdansare gör upp om 040 - titeln på Pildammsteatern!

På fredag den 1 juli arrangeras 040 Street Dance Battle på Pildammsteatern i ett samarbete mellan Rörelsen Gatans Röst och Ansikte och Sommarscen Malmö. Unga streetdance-grupper från hela Sverige deltar i kampen om 10.000 kr. Dansarna är i åldrarna 14-25 år.

TV:s populära danstävlingar har inspirerat många unga till att börja dansa och antalet dansskolor i Malmö har ökat dramatiskt de senaste åren. Arrangörernas förhoppning är att 040 Street Dance Battle ska växa och bli en av största streetdancetävlingarna i Sverige inom några år.

– De senaste åren har streetdance-grupper i Malmö börjat organisera sig och vi vill uppmuntra denna konstform inom hiphopkulturen där framförallt tjejerna äger scenen, säger Behrang Miri - en av initiativtagarna till fredagens tävling.

Regler
Först får alla sju dansgrupper 3 minuter på sig att visa upp vad de går för i en förkoreograferad show. Därefter är det dags att improvisera till musik som de inte själva valt. En välmeriterad jury utser vinnarna. I pauserna uppträder andra artister med bland annat rap och beatbox. Kvällens konferencier är Behrang Miri.

Jury och dansgrupper
Juryn består av Yessica Andersson från Malmö, koreograf och danstränare, Karen Galsgaard, som driver Hotstepper Dance Studio i Köpenhamn, Francis Brako, som driver Streetground Dansskola i Jönköping och Carola Gillheim, koreograf och danstränare på Arnbergs Dansstudio i Malmö.

Kvällens tävlande dansgrupper är Twisted Kidz  från Göteborg, Los Habiles från Lund, Team Hip Drop från Malmö, No Mercy från Malmö, Complete från Stockholm, Change från Köpenhamn och Sickness Crew från Malmö.

DJ’s som spelar under kvällen är DJ Ballester och DJ ILL.

040 Street Dance Battle
Fredag 1 juli                        kl 19 -22 Pildammsteatern

För mer information kontakta:
Ditte Nielsen, ansvarig producent: 0708-34 53 33, ditte.nielsen@malmo.se
Marcus McKinley, kommunikatör: 0709-205 204  marcus.mckinley@gmail.com

Se hela Sommarscens program på: www.malmo.se/sommarscen

Länkar:
Complete (Stockholm)  http://completedancecompany.com/