Swedish Masters i bordshockey i samband med JVM

I samband med pågående Junior-VM i ishockey äger den 32:a årliga Swedish Masters-turneringen i bordshockey rum. Den 3-5 januari 2014 möts internationella bordshockeyspelare i Malmö för att delta i en av världens mest prestigefulla bordshockeyturneringar.

Från fredagen den 3 januari till söndagen den 5 januari möts spelare på alla nivåer bakom spakarna i 2014 års upplaga av Swedish Masters, den 32:a Swedish Masters i bordshockey sedan 1982. Turneringen hålls i Fan Zone under JVM vid Malmö Isstadion. Swedish Masters organiseras och presenteras av Internationella Bordshockeyförbundet (ITHF) och Svenska Bordshockeyförbundet (SBHF) i samarbete med Malmö stad.

Spelare från sex olika länder är hittills anmälda. Bland dem märks världsmästaren Atis Silis från Lettland, svenske mästaren Marcus Andersson och ITHF:s president Bjarne Axelsen från Danmark. Förra årets Swedish Masters, som också hölls i Malmö, lockade 101 deltagare från tio länder.

Swedish Masters öppen för alla
Ingen spelarlicens eller särskild skicklighetsnivå krävs för att delta i turneringen. Anmälan sker via masters.spjass.se eller på plats i Malmö Isstadion mellan klockan 18.00 – 18.45 fredagen den 3 januari. Spelare som inte tidigare spelat i någon turnering sanktionerad av SBHF/ITHF deltar gratis och måste spela en kvalturnering fredagen den 3 januari klockan 18.45.

Gratis Fan Zone
Det är fri entré till Fan Zone, där man kan följa såväl Swedish Masters i bordshockey, JVM samt se populära artistframträdanden. Den 3 januari är Behrang Miri på plats i Fan Zone, den 4 januari Rock of Ages och den 5 januari David Lindgren. För mer information om programmet i Fan Zone samt aktuella tider, besök: www.malmotown.com

Gruppspel och playoff för Swedish Masters i bordshockey
Lördagen den 4 januari ansluter elitspelarna till turneringen, och gruppspel hålls mellan klockan 10.00 och 16.30.
Söndagen den 5 januari sker playoff för juniorer mellan klockan 08.30 och 10.15. Playoff för den öppna turneringen spelas klockan 13.00 – 18.30. Finalen i Swedish Masters i bordshockey spelas på scenen i Fan Zone i Malmö Isstadion och börjar klockan 17.30.

För mer information om Swedish Masters i bordshockey, kontakta:
Karl Jönsson, arrangör, tfn: 0709-40 21 38, e-post: masters@spjass.se

För mer information om Fan Zone , kontakta:
Christian Schlyter, projektledare Fritidsförvaltningen tfn: 0708-34 27 98

För mer information om:
- Turneringen:
besök masters.spjass.se. Här finns även information om scheman, priser, spelregler med mera.
- International Table Hockey Federation, ITHF: besök ithf.info
- Svenska Bordshockeyförbundet, SBHF:
besök bordshockey.net

FAKTA Bordshockey
Sporten bordshockey uppstod 1982, då det första svenska mästerskapet arrangerades i Upplands Väsby. Efter att ha ökat i popularitet internationellt under sent 1990-tal, bildades ITHF år 2005. Idag finns 16 nationella förbund kopplade till ITHF.
Organiserad bordshockey spelas i norra, centrala och östra Europa, Nordamerika och Japan. Sverige dominerade bordshockeyn från sportens födelse fram till några år efter millenniumskiftet, men har nu blivit omsprunget på världsrankingen av Ryssland, Lettland, Finland och Tjeckien. För mer information om bordshockey, besök ithf.info och bordshockey.net.