Ta tillvara på maten - workshop med matlagning tillsammans med Olof Cerne

Ta tillvara på maten - workshop med matlagning tillsammans med Olof Cerne

Onsdagen den 14 maj arrangerar Malmö stad och ABF den andra inspirationsträffen inom serien RepaMera. Temat är att ge en inblick i hur man kan minska matsvinnet och att handla ekologiskt med rubriken ”Laga mat på det du har och ha råd att handla schyst”.

Idag slängs nästan var tredje matkasse vi handlar. Det kan likställas med att vi i västvärlden slänger lika mycket mat som alla afrikanska stater söder om Sahara konsumerar tillsammans. Genom att göra kloka matval som är bra för både kropp och miljö, kan vi minska slöseriet och försäkra oss om rättvis tillgång på hälsosam mat för alla inom gränserna för vår planet.

– Det måste inte vara dyrt att äta hållbart - tvärtom. Det billigaste och enklaste sättet att vara schyst mot både den egna plånboken och miljön är att ta vara på det vi redan har. Ta vara på det du har hemma i kylskåpet och skafferiet – på så vis får du råd att handla eko och rättvist För att inspirera till den beteendeförändringen gör vi föreläsningsserien RepaMera, säger Johanna Lindberg, som tillsammans med Elin Hasselberg, projektsekreterare miljöförvaltningen, står bakom satsningen.

Mat står för ungefär 25 procent av människans klimatpåverkan. Samtidigt orsakar den andra miljöproblem såsom minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av jordens resurser. Produktion och konsumtion av mat har också flera viktiga sociala hållbarhetsaspekter: en levande landsbygd, kulturella vanor som är kopplade till måltiden och frågan om rättvis fördelning.

Onsdagen den 14 maj lagar de Malmöbor som anmält sig till kvällen, en enkel måltid tillsammans med Olof Cerne från Klimatmat, med närproducerade och klimatsmarta råvaror och ingredienser som annars riskerar att glömmas bort i kylskåpet – eller rensas bort som ogräs.

Media är välkomna.
Tid: Onsdagen den 14 maj kl 18-20.30.
Plats: Värnhemsskolan, Kungsgatan 44, Malmö.

Kontakt:
Elin Hasselberg, miljöförvaltningen Malmö stad, tel 0709-46 73 72, Johanna Lindberg, ABF, tel 0708-19 92 70.