Teaterrepubliken öppnar apotek på SUS

Den Malmöbaserade teatergruppen Teaterrepubliken öppnar apotek och säljer receptfria läkemedel över disk samtidigt som de underhåller publiken. Den uppmärksammade och hyllade föreställningen är tillbaka i Malmö och de fyra entreprenörerna i Teaterrepubliken intar Skånes Universitetssjukhus i Malmö tillsammans med Sommarscen.

Efter sitt uppmärksammade och hyllade gästspel på Stockholms Stadsteater i början av året är nu Teaterrepubliken tillbaka i Malmö för att spela sin föreställning Teaterrepubliken öppnar apotek tillsammans med Sommarscen Malmö. I föreställningen får publiken möta tre skådespelare som tänker lämna utanförskapet och istället skapa framtidens kulturentreprenörer. Tre skådespelare som förstått vikten av entreprenörskap och som vet att de besitter ett stort kommersiellt värde i kraft av sin humanistiska kompetens.

Föreställningen ges i Sommarscens program vid fem tillfällen och spelas inne på sjukhusområdet på Skånes Universitetssjukhus i Malmö.

Manus och regi: August Lindmark
Medverkande: Torbjörn Lindberg, August Lindmark och Jörgen Thorsson
Producent: Jens Peter Karlsson

Teaterrepubliken öppnar apotek
Torsdagen den 28 juli, fredagen den 29 juli, onsdagen den 3 augusti, torsdagen den 4 augusti och fredagen den 5 augusti.
kl 19:00 Skånes universitetssjukhus, Malmö
(vid vändplatsen intill ingång 25)

Föreställningarna genomförs i samarbete med Skånes universitetssjukhus.

Utdrag ur recensioner
"Det var länge sen jag skrattade så gott som åt Teaterrepublikens skarpa och – trots det förföriskt mjuka tonfallet – elaka satir, som inte bara vänder sig mot nyliberal kulturpolitik, utan nästan lika mycket mot själva teatersamhället. […] Teaterrepubliken gör vad de rödgröna inte förmådde: bedriver politisk opposition som biter."
nummer.se

"Och vilken smäll, sen! Roande, oroande, autofiktivt svårutredd dokuteater på den hårfina gränsen mellan kultur, politik, hälsovård och business, mellan teaterscenens smidbara visioner och det verkliga livets hårda tiljor. […] Teaterrepubliken [visar] att god scenkonst inte bara är bra för hälsan, utan tack vare sina små medel framförallt kostnadseffektiv. En teater för vår tid, med andra ord."
Kvällsposten

Länkar:

För mer information kontakta:
Marie Norrthon, producent Sommarscen 0704-34 70 66, marie.norrthon@malmo.se

Se hela Sommarscens program på: www.malmo.se/sommarscen

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011