Teckenspråk i hemtjänsten ökar kvaliteten för döva

Döva vårdtagare inom hemtjänsten i Malmö föredrar teckenspråkig personal, det visar en ny intervjustudie utförd av FoU Malmö. De döva vårdtagarna tycker att det är lättare att kommunicera och anser även att kontinuiteten av hjälpen de får i hemmet blir bättre. I studien framgår även att personal som inte talar teckenspråk har ett behov av stöd, utbildning och information inför mötet med döva vårdtagare.

- Att få hjälp utförd i sitt hem av personal som talar samma språk underlättar kommunikation och kontinuiteten både för vårdtagare och för personal, säger Lisa Gunnefur som är författare till rapporten.

Det som vårdtagarna uppskattade mest med teckenspråkig personal är att få hjälp att ringa telefonsamtal, gå och handla samt gå på promenader.

Undersköterskan i den teckenspråkiga hemtjänsten tycker det fungerar bra och ser stora fördelar med satsningen, främst flexibiliteten i utförandet av hemtjänstinsatserna.

- Det kan vara komplext att arbeta som teckenspråkig undersköterska, fortsätter Lisa Gunnefur. Undersköterskan i studien upplever att det är svårt att sätta gränser mellan yrkes- och privatliv eftersom hon känner många av vårdtagarna även privat.

Satsningar på döva/dövblinda i Malmö
Malmö stad har sedan ett antal år tillbaka arbetat för att skapa en god vård och omsorg som är väl anpassad för döva och dövblinda Malmöbor. Denna satsning har gett resultat. Idag finns i Malmö en avdelning för döva och dövblinda på ett särskilt boende, äldrevägledare som arbetar för de dövas rättigheter samt teckenspråkig hemtjänst.

Kontakt: Lisa Gunnefur
, fil.mag. inom folkhälsovetenskap, FoU Malmö, stadskontoret, Malmö stad.
E-post: lisa.gunnefur@malmo.se
Rapporten finns att ladda ned på www.malmo.se/fou

Utvärderingen är en del i utvecklingsarbetet
Syftet med studien var att undersöka upplevelsen av den teckenspråkiga hemtjänsten hos såväl döva vårdtagare som berörd personal. Resultaten ska användas som en del i det fortsatta utvecklingsarbetet av vården och omsorgen för de teckenspråkiga döva. Utvärderingen, Teckenspråkig hemtjänst, en intervjustudie med personal och vårdtagare om upplevelser, kommunikation och samarbete, är utförd av Lisa Gunnefur vid stadskontorets forsknings- och utvecklingsenhet, FoU Malmö.

Fakta teckenspråk
Teckenspråk används i direkt kommunikation på samma sätt som hörande använder talspråk. I Sverige använder döva eget språk s.k svenskt teckenspråk eftersom det förekommer olika nationella teckenspråk.
Det svenska språket är dövas andra språk och det används det i första hand för att skriva och läsa.