Thåström, Seinabo Sey, Zara Larsson, Little Dragon m.fl. till Malmöfestivalen!

Thåström, Seinabo Sey, Zara Larsson, Little Dragon m.fl. till Malmöfestivalen!

Den 14-21 augusti bjuder Malmöfestivalen in till Världens största hemmafest i vår egen stad Malmö. Nu är det äntligen dags att presentera de första musikakterna! På vår hemmafest slipper vi slåss om makten över Spotifylistan. Vännerna i festivalteamet har bokat ett fantastiskt program till scenerna. Ta varmt emot följande artister:

DOLORES HAZE
Svenskorna har byggt upp ett rykte som ett av de mest ökända banden på Stockholms undergroundscen. I våras släpptes singeln "I Got My Gun" som skickade skallvågor genom svensk musikpress.

ELLIPHANT
Hon golvade musiksverige med sin vridna och studsiga debutsingel "Tekkno Scene" 2012. Ellinor Olovsdotter fortsätter att övertyga med sin mix av EDM, dancehall och rap.

JUNGLE
Modern souloutfit från London. Kärnan består av duon J och T men live förvandlas bandet till en sjumannapjäs som skapar mesmerisk och kalejdoskopisk musik.

LESLIE TAY
En av landets just nu coolaste artister som representerar den nya svenska vågen av r'n'b och hiphop. Han besjunger sin uppväxt i Sofielund och Malmö med en nästan smärtsam skönhet.

LITTLE DRAGON
Med Yukimi Nagano i spetsen flätar de strängar av r'n'b, elektronika och indie till vackra och meningsfullt hantverkade låtar. Little Dragon har etablerat sig som bandet som aldrig vilar på hanen.

MAPEI
Mapei är det bästa av två världar. Lika delar amerikansk genuin soul och r’n’b kombinerat med europeisk, lätt kyld klubbmusik i olika former. Och ett par teskedar gospel och hiphop.

SEINABO SEY
Hon har sjungit på festivalens största scen förut, med både Oskar Linnros och Timbuktu. I år är hon en av Sveriges största röster, värd för Sommar i P1 och nu äger hon Stora scenen i ensam majestät.

SAY LOU LOU
De svenskaustralienska tvillingsystrarna kommer äntligen tillbaka till Malmöfestivalen med sina snygga poplåtar och ett helt album med lysande drömmar.

THÅSTRÖM
Med stolthet i hjärtat presenterar Malmöfestivalen landets mesta rockikon Joakim Thåström. Låt honom svepa med dig genom tidsepokerna och de oförglömliga texterna.

ZARA LARSSON
Zara Larsson har snabbt blivit en stor favorit i Sverige och musikvärlden. Inte bara för sin starka röst och otroliga poplåtar, utan även för sin frispråkighet och självsäkra kamp för jämställdhet.

YELAWOLF
Rappare från Gadsden, Alabama med tydlig Södern-stil och samarbeten med bland andra Eminem och Diplo i bagaget.

YELLE
Julie Budets och Jean-François Perriers oemotståndliga danspop på franska har fått dansgolv att sjuda och koka över i tio år. Nu äntligen är det Posthusplatsens tur!

1987
Victor Holmberg gör vemodig pop med piano, dova beats och inslag av iskall r'n'b. I våras kom debutalbumet Härskarkonst. En sval bris som rör upp känslor djupt i hjärtat.

Kontakt:
Pella Ström, projektledare Malmöfestivalen, 0738-515335
Jakob Svensson, musikbokare Malmöfestivalen, 0733-158420

Utsänt av:
Johan Fridh, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, 0709-341422.