Tio första artisterna klara för Öresundsfestival 2014

Tio första artisterna klara för Öresundsfestival 2014

Fjolårets publiksuccé Öresundsfestival är tillbaka den 30-31 maj. Festivalen som presenterar den bästa musiken från båda sidor sundet på några av Malmös främsta musikscener.

Baby in Vain (DK), Den Sorte Skole (DK), Helhorse (DK), Karl William (DK), Kill J (DK), Linnea Henriksson (SE), Mont Oliver (DK), OLD (SE), Stereo Explosion (SE), Sleep Party People (DK) är några av de artisterna som kommer till årets festival.

”Det glädjer oss mycket att kunna bjuda in till ännu en Öresundsfestival, säger Nicklas Johansson, festivalchef. Det finns ett spännande utbud av artister från regionen, och vi är full gång med att sätta ihop ett program, som kommer att överträffa tidigare år. Årets festival kommer att inspirera, överraska och glädja alla musikälskare,” lovar Nicklas Johansson.

VEGAS UDVALGTE
Spelstället Vega i Köpenhamn kommer att presentera sitt koncept ‘Vegas Udvalgte’ och väljer i år ut Karl William (DK), Kill J (DK) och Mont Oliver (DK) som särskilt intressanta för Öresundsfestival.

BABY IN VAIN, LINNÉA HENRIKSSON, DEN SORTE SKOLE
Till festivalen kommer också Baby in Vain, nyligen utnämnda till ’Årets Hopp’ av de danska musikkritikerna vid prisfesten Steppeulven samt Linnea Henriksson, som 2013 blev korad till ‘Årets Artist’ av P3 Guld. Samtidigt kommer också det danska DJ-kollektivet, Den Sorte Skole, som de senast årtiondena har fångat många fans på grund av sina liveuppträdanden. Den Sorte Skole fick pris som ’Årets Kompositör’ vid Steppeulven 2014.

BAKGRUND ÖRESUNDSFESTIVAL
Öresundfestivalen är den årligen återkommande svensk-danska festivalen som presenterar ny musik och inspirerande band och artister med anknytning till Öresundsregionen. Det är tredje året som festivalen äger rum och programmet i år visar på ett riktigt bra utbud av mycket hög musikalisk kvalitet.

Idén med Öresundsfestival är att samla den bästa musiken från båda sidor sundet och låta några av regionens mest framstående musikarrangörer sätta samman programmet. Cirka 40 akter kommer att presenteras på några av Malmös främsta scener i och omkring Malmö Folkets park den 30-31 maj.

MER INFORMATION
www.oresundsfestival.com/ www.facebook.com/oresundsfestival

Festivalchef: Nicklas Johansson, Malmö Stad, 0709-34 12 64 nicklas.johansson@malmo.se
Projektledare: Johannes Dybkjær Andersson Volume, johannes@volume.dk