Tre nya utställningar på Malmö Konsthall

Dave Hullfish Bailey – Broken Country

Alfredo Jaar –  The Sound of Silence

16 februari – 7 april 2013

Välkommen till pressvisning torsdagen den 14 februari kl 11.  Det är enklast att använda restaurangingången! Jacob Fabricius presenterar utställningarna tillsammans med Sven Augustijnen, Dave Hullfish Bailey och Alfredo Jaar.
Ca kl 12 serveras lunch i restaurangen. Den måste du anmäla dig till i förväg. Skicka ett mail senast tisdagen den 12 februari till lena.leeb@malmo.se

Vernissage fredagen den 15 februari kl 17-21, med presentation kl 19.

Sven Augustijnen – Spectres
Den belgiske konstnären Sven Augustijnen är välkänd för sina filmer. Hans senaste långfilmsdokumentär Spectres (2011) ger ett kritiskt porträtt av Belgiens koloniala förflutna i Kongo baserat på kulturell och historisk analys.

Dave Hullfish Bailey – Broken Country
Dave Hullfish Baileys komplexa installationer innehåller allt från fotografi, film, ord, sand, gräs och sädeskorn till teckningar och ready-made-objekt. Han intresserar sig för arkitektur, framförallt modernistisk arkitektur, och alternativa sätt att använda sig av och skapa utopiska levnadsstrukturer.

Alfredo Jaar – The Sound of Silence
Alfredo Jaar arbetar med frågor som berör vår syn på omvärlden. Verken som visas här på Malmö Konsthall fokuserar på det som konstnären kallar för ”the politics of images” – bildernas politik. I utställningen visas fyra verk: The Sound of Silence, Searching for Africa in LIFE, From TIME to TIME och Untitled (Newsweek). Läs mer

Utställningarna ingår i Fotografi i Fokus

*Bilder  ( från vänster till höger):
Sven Augustijnen, Spectres, 2011. Film still, HD video, colour, sound; 103 minutes. Courtesy the artist and Jan Mot, Brussels/Mexico City.
Dave Hullfish Bailey, Model Cluster, 2012. Installation view, 30th São Paulo Bienal: The Imminence of Poetics, 2012, São Paulo.
Alfredo Jaar, The Sound of Silence, 2006. Installation with wood, aluminium, fluorescent lights, strobe lights and video projection. Software design by Ravi Rajan. Courtesy the artist, New York.

Vänliga hälsningar

Lena Leeb-Lundberg